Muziekstreamingdiensten doen het in Nederland meer dan goed. De diensten waren in 2018 namelijk goed voor maar liefst 71,5 procent van de volledige markt. Een jaar eerder was dat nog 63,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging NVPI.
De totale muziekmarkt bereikte vorig jaar een omzet van 179,8 miljoen euro. Streaming droeg daar 128,6 miljoen euro aan bij. De volledige omzet steeg vorig jaar met 5,5 procent. Die stijging is minder hoog dan een jaar eerder, toen die nog 10,1 procent was.
De NVPI geeft echter niet aan wat het aandeel is van de verschillende streamingdiensten op de markt. Welk aandeel bijvoorbeeld Spotify en Apple Music dus hebben, is onbekend.
Fysieke verkopen dalen
Dat streamingdiensten het zo goed doen, betekent echter wel dat andere media het minder goed doen. Zo blijken de fysieke producten minder verkocht te worden. De verkoop dalde van 54,8 naar 45,4 miljoen. En dat geldt niet alleen voor CD’s. Ook vinyl toont een daling van 7,1 procent.
Verder daalde ook het aantal downloads, namelijk met 20,8 procent. Downloads waren in 2018 goed voor 5,3 miljoen euro, ten opzichte van 6,7 miljoen euro in 2017.