Heb je nog steeds geen smart-tv, dan hoor je er tegenwoordig echt niet meer bij. Steeds meer huishoudens schaffen namelijk een televisie met toegang tot internet aan, zo blijkt uit een analyse van de Stichting KijkOnderzoek.
De SKO bekijkt elk half jaar welke apparaten het meest gebruikt worden in de Nederlandse huishoudens. Zo bleek bijvoorbeeld in de tweede helft van 2014 dat 23 procent van de Nederlanders een slimme tv in de woonkamer heeft staan. Inmiddels is dat zo’n 31 procent, dus we kunnen wel stellen dat de smart-tv in rap tempo populairder wordt. Dat is opvallend, want doorgaans worden er vooral rondom grote sportevenementen (zoals het WK Voetbal) veel nieuwe televisies aangeschaft. Daar staat tegenover dat diensten als Netflix steeds populairder worden. Hier kun je via een smart-tv nog eenvoudiger gebruik van maken.
Het onderzoek richtte zich ook op verschillende andere apparaten, zoals smartphones en tablets. De smartphone blijkt nog steeds meer marktaandeel te kunnen veroveren en wordt inmiddels door 73 procent van alle Nederlanders gebruikt. Dat was eind 2014 nog zo’n 63 procent. Zes op de tien huishoudens heeft daarnaast een tablet. Ook in die markt zit klaarblijkelijk nog rek, want dat aandeel was eerder nog 55 procent.