Slimme speakers zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in de woonkamers. Aangezien we sinds tijden niet zoveel thuis hebben gezeten – en velen nog altijd thuiswerken – blijkt wel dat het interieur in de meeste huiskamer een upgrade hebben gekregen. Niet alleen wat betreft de looks, maar ook zeker qua slimme apparaten. En dan met name de slimme speakers. Want wat is een huishouden zonder fijne muziek?
Multiscope, specialist in online marktonderzoeken, deed hier een grootschalig onderzoek naar.
Slimme speakers
Bijna een kwart van de huishoudens (23 procent) bezit op dit moment een slimme speaker. Omgerekend komt dat neer op ruim 1,8 miljoen huishoudens. Dat is iets meer dan vorig jaar, toen stond de teller nog op 1,5 miljoen. Gemiddeld betalen we 325 euro voor een slimme speaker. Doorberekend voor heel Nederland komt dat neer op een totale marktwaarde van 600 miljoen euro.
Sonos
Tegenwoordig zijn er ontzettend veel slimme speakers op de markt. Zoveel, dat je bijna de bomen door het bos niet meer ziet. Toch is er één merk dat er bovenuit stijgt: Sonos. Zes procent van de Nederlanders heeft een Sonos One smart speaker in zijn of haar bezit. Omgerekend komt dat neer op 450.000 huishoudens. Hiermee staat dit product op de eerste plaats. De Google Home (4 procent) en de Google Home Mini (3 procent) staan op de tweede en derde plaats.
Andere populaire slimme speakers zijn: JBL Link, Sonos Move, Bose Home Speaker, Harman Kardon Cituation en Google Nest Audio.
Op de wishlist
Hoeveel een hoop huishoudens dus al zo’n slimme speaker in huis hebben, is er nog lang niet in élk Nederlands huishouden een slimme speaker te vinden. Drie procent van de Nederlandse huishoudens geeft overigens wel aan dat ze van plan zijn om er een te kopen. Zij geven aan een voorkeur te hebben voor de Google Home (18 procent) en Sonos One (13 procent).