Bestelschaamte, je hebt er vast wel eens van gehoord. Vooral tijdens het begin van de coronacrisis werd er ongelooflijk veel online besteld. Niet gek ook, want de niet-essentiële winkels waren tenslotte gesloten. We konden ons geld niet spenderen in de horeca en we zaten meer thuis dan ooit: tijd voor een upgrade qua relaxte garderobe én ons huis. Toch wordt er ontzettend veel besteld én weer teruggestuurd. Iets wat niet bepaald goed is voor het milieu: de postbezorger maakt immers een hoop meer kilometers. Wat blijkt? Een hoop Nederlanders bestellen én retourneren minder als ze zelf de retourkosten moeten betalen.
Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope onder ruim 3100 Nederlanders.
Kosten retourneren
Uit het onderzoek blijkt dat de kosten van het retourneren wel degelijk een rol speelt bij het bestelgedrag van de Nederlanders. 61 procent van de bestellers geeft an dat zij veel minder snel te veel zouden bestellen als ze moeten betalen voor het terugsturen van de artikelen. Het toepassen van kosten voor het retourneren zou er dus voor kunnen zorgen dat er uiteindelijk minder besteld wordt.
Een ander interessante uitkomst is dat men na het plaatsen van een bestelling bedachtzaam is wat betreft het retourneren van de artikelen. 62 procent van de online bestellers zegt enkel producten terug te sturen wanneer deze helemaal niet aan de verwachtingen voldoen. Ruim één op de tien (11 procent) geeft aan zelfs producten te houden wanneer deze net niet zijn zoals verwacht. Een reden hiervoor is dat retourneren teveel moeite kost of dat de kosten voor de koper zelf zijn.
50-plussers vinden retour minder van belang
Niet iedereen vindt het retourneren van bestelde producten zo belangrijk. Zo geeft 66 procent van de 50-plussers aan retourmogelijkheden belangrijk te vinden, tegenover 75 procent van de jongeren van 18 tot 34 jaar. Vrouwen vinden het met 75 procent overigens wel iets belangrijker dan mannen (63 procent).