De Nederlandse Hearthstone-speler Tyler Hoang Nguyen zit letterlijk met zijn handen in zijn net geknipte haar. Wil hij voorkomen dat Nederland wordt uitgeschakeld voor de wereldtitel, dan heeft hij nog meer één optie. Zijn kans van slagen: 16,7 procent.
Tyler doet een schietgebedje en gaat ervoor. Dankzij een webcam hebben we de hele wedstrijd zijn intense, emotionele achtbaan in volle glorie kunnen volgen. Nu is zijn gezicht even niet meer te zien. Tyler houdt het niet meer. Hij kan niet op zijn stoel blijven zitten terwijl hij afwacht of zijn allerlaatste aanval doel treft.
De emotie die door mij als kijker heen gaat is die van een penaltyreeks van het Nederlands elftal op het EK of WK. Het moment dat er gescoord moet worden. Dat je haast niet durft te kijken. Dat het niet gaat winnen, maar scoren om simpelweg in de wedstrijd te blijven. Een allesbepalende moment waar je met samengeknepen billen naar kijkt.
Naast het gelaat van Tyler zien we via een tweede camera het gezicht van de Braziliaanse speler. Deze vouwt in afwachting van wat er komen gaat de handen en bid. BAM! Tyler schiet raakt en doet een vreugdedansje. De stand is nu 2-2 en er komt een vijfde en beslissende game. Nederland zit nog in de race voor het wereldkampioenschap!
Nederland eerste op de wereldranglijst
Normaal wordt Hearthstone gespeeld tussen individuele spelers, maar sinds dit jaar is er ook een groot toernooi voor landenteams: de Hearthstone Global Games (HGG). Ieder land wordt vertegenwoordigd door vier spelers. In het Nederlandse team spelen: Thijs ‘ThijsNL’ Molendijk, Tyler ‘Tyler’ Hoang Nguyen, Matthijs ‘Theo’ Lieftink en Louis ‘Mitsuhide’ Bremers.
Het leuke aan het format met landenteams is dat je echt voor je land kan zijn Deel deze quoteDeze week speelde het viertal tegen Brazilië in de achtste finales. Tijdens de wedstrijd mogen de spelers van ieder land overleggen, terwijl één van hen om de beurt de game bestuurt en de definitieve keuze maakt. Dat ging Nederland tot nu toe zo goed af. Volgens de statistieken waren ze het beste van alle landen na de twee groepsfases van het toernooi.
Het leuke aan het format met landenteams is dat je echt voor je land kan zijn. Iets dat binnen esports nog niet erg gebruikelijk is. Ook spelen alle spelers in ieder geval een game tijdens een wedstrijd, tenzij het 3-0 wordt of 2-2. In dat laatste geval speelt één van de spelers een tweede wedstrijd. Ziet het een beetje zoals de Davis Cup met tennis.
Keuzes maken
De kaartgame Hearthstone draait om strategische keuzes en kansberekening. Je kunt niet altijd winnen, maar wel de kansen daarop zo groot mogelijk maken door de meest optimale keuzes te maken in vaak verre van optimale situaties. Iets dat soms neer kan komen op hopen dat je de goede kaart trek of het juiste doel treft in het geval van Tyler.
Soms moet je daarbij een beetje geluk hebben, maar uiteindelijk zal statistisch gezien de betere speler of het betere team vaker winnen. Dat Nederland op een winstpercentage van 70 procent stond na de eerste helft van het toernooi is daarom indrukwekkend.
Een wedstrijd Hearthstone word niet alleen beslist tijdens het spelen, maar wellicht nog meer in de voorbereiding Deel deze quoteKeuzes maken in Hearthstone, gebeurt op een drietal momenten. Spelers stellen voor een wedstrijd een aantal decks van 30 kaarten samen waarmee ze gaan spelen. Tijdens de wedstrijd moet ze bepalen op welk moment ze welk deck inzetten. En inderdaad, tot dat moment zijn ze nog niet eens begonnen met spelen. Dat is namelijk pas het derde moment waarop een Hearthstone-speler zo optimaal mogelijk keuzes moet maken.
Een wedstrijd Hearthstone wordt daarom niet alleen beslist op het moment van spelen, maar misschien nog wel meer in de voorbereiding. Het moment waarop je probeert te voorspellen wat je tegenstander gaat doen.
Data Reaper Report
Om te weten welke deck sterk is tegen een ander de deck, wordt er heel veel gekeken naar data en voornamelijk naar winstpercentages. Speel je online en heb je een deck met een winstpercentage van gemiddeld meer dan 50 procent, dan zul je op de ranglijst stijgen.
Al deze data over de winstpercentages kun je zelf verzamelen, maar het is natuurlijk veel slimmer om dit met zoveel mogelijk mensen samen te doen. Dat levert statistische gezien betere resultaten op. Er zijn bijvoorbeeld 2400 spelers die samen de data leveren voor het Hearthstone Data Reaper Report. Een statistisch overzicht van wat populair en sterk was in de afgelopen week.