Numrush

Nederlandse broers lanceren ‘menselijke’ zoekmachine Owinda

Het Nederlandse bedrijf Owinda, opgericht door twee Nederlandse broers, heeft een zoekmachine ontwikkeld dat de prioriteit legt op menselijke resultaten. Door meer context te geven bij je zoektermen hoopt het bedrijf een menselijke beleving toe te voegen aan zoeken op het internet. “En die context kan alleen door mensen gegeven worden.”

“Het idee ontstond uit onze eigen ervaring”, vertelt Paul Rotteveel. Samen met zijn broer Karel begon hij augustus 2014 met het uitwerken van Owinda. “We vonden dat er iets ontbrak in de huidige zoekmachines”, zegt hij. “We misten een stuk context en een stuk beleving bij het gebruik van zoekmachines, een menselijk aspect. En met onze zoekmachine proberen we dat aan te vullen.”

Zodra je in Owinda een zoekterm intypt, verschijnen er één of meerdere dashboards met categorieën. Daarin bevinden zich tegels die door de redactie zijn samengesteld: een groep websites georiënteerd op een bepaald onderwerp. “Deze resultaten zijn door een redactie die op dit moment bestaat uit vier man samengesteld”, zegt Paul.

Verbeteren

Deze dashboards verschijnen automatisch als je begint met het intypen van je zoekterm. Ze hebben een prominente rol op de pagina van resultaten, tot het moment dat je op enter drukt. Vanaf dan verschijnt een lijst met resultaten van websites, zoals je eigenlijk al van andere zoekmachines gewend bent.

Zoek je bijvoorbeeld op ‘social media’, dan verschijnt het dashboard Social Networks met daarin onder meer Facebook, Twitter, Instagram en Google+. Sommige dashboards zijn vrij specifiek. De categorie Breaking Bad geeft bijvoorbeeld een directe link naar de pagina over de serie op AMC.com, officiële social media-kanalen, de IMDb-pagina en de Wikia. Dat is echter lang niet bij alle zoektermen het geval. “Nu we live zijn willen we Owinda uitbreiden door de techniek en de content te verbeteren”, zegt Paul.

“Na een testperiode van bijna 1,5 week zijn we live gegaan”, vertelt gaat hij verder. “We zijn met een Engelstalige versie gestart omdat we Amerika een grote uitdaging vinden om onze zoekmachine aan de man te brengen. We hopen dat mond-tot-mondreclame ervoor zorgt dat onze zoekmachine aanslaat, want zoals we zelf hebben ervaren: je mist eigenlijk wat in je dagelijkse beleving.” De zoekgiganten Google, Bing en Yahoo! verslaan hoeft hij niet. “Als je Owinda ernaast gebruikt, is dat ook goed.”