De Nederlanders achter de applicatie Skinvision hebben een flinke investering binnengehaald. De app zorgt ervoor dat gebruikers via hun smartphone kunnen detecteren of ze huidkanker hebben. Het bedrijf haalde eerder al zo’n 6 miljoen dollar binnen, maar daar komt nu nog eens 3,4 miljoen dollar bij. De applicatie werd vier jaar geleden gelanceerd.
Volgens TechCrunch is de investering gedaan door het Europese farmaceutische bedrijf LEO Pharma, een bedrijf dat zich met name richt op dermatologie. Daarnaast investeerde ook het Nederlandse bedrijf Personal Health Solutions Capital in het bedrijf. Het geld dat nu is opgehaald wil het bedrijf gebruiken om zich te richten op andere huidaandoeningen.
De applicatie is te downloaden voor iOS– en Android-gebruikers en is inmiddels al 200.000 keer geïnstalleerd. Skinvision-gebruikers kunnen met de applicatie een foto van een moedervlek nemen, die vervolgens wordt geanalyseerd op verdachte plekken. Huidkanker groeit op een chaotische manier en verdachte plekjes worden op basis daarvan herkend. Het algoritme van de applicatie kijkt op dit moment naar zeven verschillend criteria en wordt dankzij de groeiende database aan foto’s verder verbeterd. Volgens CEO Dick Uyttewaal is de applicatie net zo accuraat als een dermatoloog. De applicatie is gratis te downloaden en tijdens de eerste maand gratis te gebruiken, daarna kost het gebruikers 4,99 per maand of 24,99 voor een jaar.