Nederlandse M-Commerce markt stijgt naar 1,1 miljard in 2017

Webwinkeliers kunnen hun omzet met 15 procent verhogen door hun producten of diensten ook via mobiel aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek dat Forrester Consulting in opdracht van PayPal heeft uitgevoerd naar de economische impact en return on investment van het mobiele verkoopkanaal voor Nederlandse webwinkeliers in mei 2013. Volgens Forrester is er een sleutelrol voor m-commerce weggelegd bij het genereren van extra inkomsten door Nederlandse ondernemers in het huidige economische klimaat. De verwachting is dat de totale Nederlandse omzet afkomstig van het mobiele kanaal in 2017 zal stijgen naar 1,1 miljard euro.

De belangrijkste onderzoeksresultaten waren als volgt:

  • 112 miljoen euro – de totale Nederlandse m-commerce omzet eind 2012
  • 1,1 miljard euro – verwachte m-commerce omzet in Nederland eind 2017. Dit betekent een gemiddelde jaarlijkse groei van 57 procent over de periode 2012-2017. Dit is één van de sterkste stijgingen in Europa.
  • Meer dan 54 procent van de Nederlanders had eind 2012 een smartphone in zijn bezit. Dit aantal zal stijgen naar 80 procent in 2017.
  • Het aandeel mobiel in de totale e-commerce-opbrengsten voor de webwinkelier beschreven in het onderzoek bedraagt 6,5 procent in het eerste jaar, 10 procent in het tweede jaar en 15 procent in het derde jaar.
  • De extra omzet via het mobiele kanaal voor deze ondernemer bedraagt na drie jaar 2,6 miljoen euro. Uitgaande van een brutomarge van 20% procent op de omzet, bedraagt de nettowinst voor deze onderneming ongeveer 516.000 euro over drie jaar.
  • De aanwezigheid van PayPal als betaaloptie op het mobiele kanaal leidt tot een additionele omzetstijging van 30 procent.

Mobile commerce is volop in ontwikkeling en de acceptatie van mobiel betalen onder consumenten neemt snel toe. Uit het onderzoek blijkt dat het mobiele kanaal ondernemers nieuwe mogelijkheden biedt, ongeacht in welke branche ze zich bevinden. Het betaalproces is daarbij een kritische succesfactor. Voor consumenten zijn veiligheid, snelheid en gemak daarbij cruciaal. Het onderzoek belicht daarom tevens de impact van de betaalmogelijkheden op basis van analyses voor een fictieve onderneming. Daaruit blijkt dat 30 procent van de mobiele verkopen geen doorgang zou vinden als er geen mogelijkheid is om via PayPal te betalen.

“M-commerce heeft een sterke invloed op de wereldwijde e-commerce”, zegt Eelco van Wijk, algemeen directeur PayPal Benelux. “Het onderzoek toont aan dat wanneer webwinkeliers het mobiele kanaal gaan gebruiken, ze maar een beperkt gedeelte van de omzet weghalen bij de reguliere e-commerce. Een groot deel van de aankopen via de smartphone is juist additioneel en had niet plaatsgevonden als de webwinkel niet was geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Nederlandse webwinkeliers, die het mobiele kanaal niet gebruiken, laten dus potentiële omzet liggen.”

Het toevoegen van een mobiele website of een mobiele app verhoogt tevens de traffic naar de website. Met een mobiele omgeving trekt een ondernemer niet alleen nieuwe klanten aan, maar biedt hij ook een nieuwe contactmogelijkheid voor bestaande klanten. Dit leidt uiteindelijk tot hogere conversie op de bestaande website. Daarnaast versterkt de aanwezigheid van een mobiele website of app het imago van een onderneming en neemt de klanttevredenheid toe. Vooral intensieve smartphone-gebruikers maken nauwelijks onderscheid tussen mobiel en online en willen zelf bepalen wanneer en op welk apparaat ze iets kopen.

Volgens het onderzoek zal een mobiele app in het tweede jaar na zijn introductie leiden tot meer persoonlijke interacties met klanten dankzij geïntegreerde functies als op locatie gebaseerde aanbiedingen of klantenkaarten. Deze extra functies kunnen ook een nieuwe bron van inkomsten vormen voor ondernemers. Naarmate ondernemers hun mobiele aanbod uitbreiden met meer gerichte aanbiedingen en het aankoopproces versnellen en vergemakkelijken, zal de omzet via het mobiele kanaal geleidelijk toenemen.