Het is pas een jaar of zeven geleden dat de nieuwsvoorziening wereldwijd ingrijpend veranderde. We hadden natuurlijk al de opkomst van internet, social media en de smartphone gehad die een flinke stempel drukte op hoe mensen nieuws consumeren. Tot zeven jaar geleden was het echter voor redacties niet mogelijk om bij breaking news miljoenen mensen in één keer op de hoogte te brengen.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over pushberichten.Natuurlijk had je traditionele media met een groot bereik die omroepen in konden zetten op het moment dat er breaking news was (sterker nog: daar komt de term breaking nieuws vandaan, het onderbreken van de programmering omdat er groot nieuws is). Echter: de voorwaarde was daarbij nog steeds dat mensen op dat moment al media aan het consumeren zijn. De notificatiefunctie van iOS en Android heeft wat dat betreft gezorgd voor een unieke mogelijkheid, waarbij je mensen kunt bereiken die op dat moment geen media consumeren.
Pushberichten zijn wat dat betreft het meest krachtige middel dat veel nieuwsredacties anno 2018 in handen hebben. De grote Nederlandse nieuws-apps hebben miljoenen abonnees die ze met één druk op de knop kunnen bereiken. Dat maakt het echter ook ontzettend lastig hoe je zo’n functie nu eigenlijk in moet zetten.
Wanneer pushen?
Je moet alleen pushen als je wilt dat iedereen stopt met waar hij mee bezig is om zijn telefoon uit zijn broekzak te halen Deel deze quoteIk heb in het verleden veelvuldig discussies gevoerd over hoe pushberichten ingezet zouden moeten worden. Ik ben van de terughoudende school: in mijn ogen moet je alleen pushen op het moment dat nieuws zo belangrijk is dat je wilt dat iedereen in Nederland stopt met waar hij mee bezig is om zijn telefoon uit zijn broekzak te halen. Dat terwijl veel anderen het zien als gewoon een handige manier om belangrijk nieuws te verspreiden. Wanneer nieuws eigenlijk nog net even belangrijker is, dan nieuws dat je bovenaan je site zet, push je het, is hun idee.
Het is een discussie die in mijn ervaring altijd eindigt onder het motto ‘we agree to disagree’. Dat geldt overigens ook voor de vraag of je agenda-onderwerpen moet pushen. Als je weet dat om 9:00 uur de resultaten van een belangrijk onderzoek gepresenteerd worden en dat wordt al dagen aangekondigd, moet je dan nog pushen? En hoe zit het met de uitslag van nieuws dat waarschijnlijk iedereen die het wil weten al live heeft gevolgd (verkiezingsuitslag, hele belangrijke voetbalwedstrijd etc.)?