pushbericht

Nederlandse nieuws-apps zouden push-notificaties veel beter kunnen inzetten

Elger van der Wel

Nederlandse nieuwsredacties onderschatten de kracht (en ook het risico) van pushberichten in hun apps.

Het is pas een jaar of zeven geleden dat de nieuwsvoorziening wereldwijd ingrijpend veranderde. We hadden natuurlijk al de opkomst van internet, social media en de smartphone gehad die een flinke stempel drukte op hoe mensen nieuws consumeren. Tot zeven jaar geleden was het echter voor redacties niet mogelijk om bij breaking news miljoenen mensen in één keer op de hoogte te brengen.

Elger van der WelElger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over pushberichten.Natuurlijk had je traditionele media met een groot bereik die omroepen in konden zetten op het moment dat er breaking news was (sterker nog: daar komt de term breaking nieuws vandaan, het onderbreken van de programmering omdat er groot nieuws is). Echter: de voorwaarde was daarbij nog steeds dat mensen op dat moment al media aan het consumeren zijn. De notificatiefunctie van iOS en Android heeft wat dat betreft gezorgd voor een unieke mogelijkheid, waarbij je mensen kunt bereiken die op dat moment geen media consumeren.

Pushberichten zijn wat dat betreft het meest krachtige middel dat veel nieuwsredacties anno 2018 in handen hebben. De grote Nederlandse nieuws-apps hebben miljoenen abonnees die ze met één druk op de knop kunnen bereiken. Dat maakt het echter ook ontzettend lastig hoe je zo’n functie nu eigenlijk in moet zetten.

Wanneer pushen?

Je moet alleen pushen als je wilt dat iedereen stopt met waar hij mee bezig is om zijn telefoon uit zijn broekzak te halen Ik heb in het verleden veelvuldig discussies gevoerd over hoe pushberichten ingezet zouden moeten worden. Ik ben van de terughoudende school: in mijn ogen moet je alleen pushen op het moment dat nieuws zo belangrijk is dat je wilt dat iedereen in Nederland stopt met waar hij mee bezig is om zijn telefoon uit zijn broekzak te halen. Dat terwijl veel anderen het zien als gewoon een handige manier om belangrijk nieuws te verspreiden. Wanneer nieuws eigenlijk nog net even belangrijker is, dan nieuws dat je bovenaan je site zet, push je het, is hun idee.

Het is een discussie die in mijn ervaring altijd eindigt onder het motto ‘we agree to disagree’. Dat geldt overigens ook voor de vraag of je agenda-onderwerpen moet pushen. Als je weet dat om 9:00 uur de resultaten van een belangrijk onderzoek gepresenteerd worden en dat wordt al dagen aangekondigd, moet je dan nog pushen? En hoe zit het met de uitslag van nieuws dat waarschijnlijk iedereen die het wil weten al live heeft gevolgd (verkiezingsuitslag, hele belangrijke voetbalwedstrijd etc.)?

De ergste soort pushberichten zijn de aankondigingen van livestreams en liveblogs De ergste soort pushberichten zijn de aankondigingen van livestreams en liveblogs. Verschillende media hebben er inmiddels een handje van om bij de start van een rechtszaak of persconferentie een bericht naar heel Nederland te sturen dat het evenement in kwestie begonnen is en dat het live te volgen is in hun app. Nu converteert het waarschijnlijk prima en levert het flink wat kijkers op. De vraag is echter of het verkeer dat het je oplevert, opweegt tegen de irritatie die het oproept.

Dit zou je kunnen meten door te kijken of het aantal abonnees dat terugloopt. Alleen is de vraag: zet een geïrriteerde gebruiker de pushberichten uit of is de fomo om breaking news te missen daarvoor te groot? De beleving en houding van je gebruiker ten opzichte van je product is simpelweg niet enkel te meten middels het feit of hij een bericht opent of zich uitschrijft, zeker niet in het geval van nieuws.

Push-instellingen

Uiteindelijk kom je er op uit dat een one-size-fits-all benadering voor iets als pushberichten eigenlijk heel onlogisch is. Zelf wil ik echt alleen pushberichten bij groot ‘stop-waar-je-mee-bezig-bent-nieuws’, maar er zijn vast ook mensen die het fijn vinden om een berichtje te ontvangen als er een interessante livestream begint. Gelukkig zie je dat er in Nederland heel voorzichtig mogelijkheden komen om de pushberichten van nieuws-apps aan te passen naar je eigen wensen.

De NOS introduceerde een jaar geleden de mogelijkheid om de pushberichten voor nieuws- en sportberichten los van elkaar aan en uit te zetten. NU.nl is heel terughoudend met een ‘massale’ push, maar bied je de mogelijkheid om voor jou relevante onderwerpen te volgen, zodat je een bericht krijgt als er nieuws is.

CNN en BuzzFeed

Een mooi buitenlands voorbeeld vind ik CNN. Daar kun je kiezen of je 0-2, 3-6 of 7+ berichten per dag wilt ontvangen. Oftewel: wil je ‘just the big stuff’, ’the day’s top news’ en ‘can’t miss a thing’. In het buitenland worden pushberichten sowieso op veel meer manieren ingezet door nieuws-apps. Daar wordt vaak door sommige merken veel meer context gegeven of zelfs een handzame samenvatting, waardoor je eigenlijk meteen op de hoogte bent.

Zo probeert BuzzFeed in elk pushbericht drie vragen te beantwoorden:

  1. What’s the atomic unit of what someone needs to know about what’s going on in the world?
  2.  How can we add a little extra to that?
  3. And how do we make all of the above fun?

Wat dat betreft is er denk ik ook op inhoudelijk vlak nog een hoop te winnen als het gaat om pushberichten van Nederlandse nieuws-apps. Het is een ongelofelijk krachtig kanaal dat op dit moment in Nederland simpelweg nog zeer beperkt (en soms ook gewoon ronduit verkeerd) wordt ingezet. Dat is zonde, maar biedt tegelijkertijd dus nog heel veel kansen.