De afgelopen jaren is het onderwijs vaak in het nieuws. Niet zo heel gek, want het onderwijs is een van de sectoren waar innovatie moeizaam verloopt. Dit terwijl juist de hele maatschappij op zijn kop staat door innovatieve technologieën. Velen schreeuwen dan ook dat we het (basis)onderwijs moet vernieuwen, maar hoe moet dit onderwijs er dan precies uit zien?
Ons huidige onderwijssysteem is ontwikkeld in een tijd waarin mensen werden opgeleid om in fabrieken te werken en opdrachten uit te voeren. Hierbij waren bijvoorbeeld de competenties rekenen en taal het belangrijkst, de competenties waar het basisonderwijs momenteel nog steeds enkel op afgerekend wordt.
Ons beroepsveld ziet er tegenwoordig echter heel anders uit en het lijkt erop dat dit de komende tien jaar nog eens sterk gaat veranderen. Zo wordt er voorspeld dat robots ons werk overnemen en wordt er gevreesd voor grote werkloosheid. Volgens velen is de angst echter ongegrond. De computer verving destijds ook 7 banen en toen ontstond er ook geen grote werkloosheid. Er werden vanzelf nieuwe banen ontworpen waarbij de computer juist goed gebruikt kon worden, waardoor die 7 banen werden opgevangen.
Het lijkt dan ook logisch dat de competenties die we eerder belangrijk vonden, geleidelijk vervangen moeten worden door competenties die in de toekomst belangrijk zijn. Dit zijn bijvoorbeeld competenties die een rol spelen in een maatschappij waarbij robotisering een grote rol speelt.
Programmeren
Ook de overheid lijkt het hierover eens te zijn en heeft het Techniekpact 2020 opgezet. Het doel van dit pact is het toevoegen van Wetenschap en Technologie in het Nederlandse onderwijs. Dit houdt bijvoorbeeld in dat kinderen op jonge leeftijd kennis maken met programmeren.
Een voorbeeld van een initiatief dat hier nu al op in speelt is Prep The Project: Girls Who Code. Prep The Project: Girls Who Code wil het programmeren stimuleren en richt zich daarbij speciaal op, zoals de naam al zegt: meisjes. Prep The Project: Girls Who Code is niet het enige initiatief dat meisjes wil stimuleren om te gaan programmeren. Ook Google heeft bijvoorbeeld het project ‘Made with Code’ opgezet dat als doel heeft om het programmeren onder meisjes te promoten.
Onder Made With Code zette Google bijvoorbeeld het platform TechPrep op en publiceerden ze de documentaire CodeGirl waarin een groep meiden gevolgd wordt die meedoen aan een wedstrijd waarbij een app moet worden ontwikkeld. Ook speelgoedfabrikanten lijken een veranderde behoefte te zien onder de consument. Zo lijken ze zich steeds vaker te richten op de educatieve kant van speelgoed.
Fisher Price kwam bijvoorbeeld met een speelgoedrups, die door middel van verschillende ‘lichaamsdelen’ kinderen op jonge leeftijd de basisprincipes van programmeren probeert bij te brengen.
Gaming
Fisher Price lijkt daarbij ook nog is in te spelen op de steeds belangrijkere rol van ‘gaming’ in het onderwijs. In 2011 pleitte Jane McGonigal in haar TED-talk al dat de kracht van gamers gebruikt kon worden om (wereld)problemen op te lossen. Gamers halen namelijk het uiterste in hunzelf naar boven wanneer het gaat om probleemoplossing.