De World Solar Challenge is een jaarlijks evenement waarin teams uit de hele wereld het tegen elkaar opnemen met elektrische auto’s die voornamelijk op zonne-energie functioneren. Deelnemers moeten 3.000 kilometer afleggen in hun eigen gebouwde voertuigen gedurende meerdere dagen.
De race bestaat uit verschillende klassen: de Challenger-klasse, de Cruiser-klasse en de Adventure-klasse. In de eerstgenoemde klasse kunnen teams hun auto niet opladen bij stoppunten: terwijl dat dat wel mogelijk is bij de andere klassen.
A photo posted by Solar Team Twente (@solarteamtwente) on
De Nederlandse teams doen het ontzettend goed in de race: in de Challenger-klasse staat Solar Team Twente bovenaan, gevolgd door het Nuon Solar Team. In de Cruiser-klasse is Solar Team Eindhoven goed voor de tweede plek.
Solar Team Twente
Door gunstige windomstandigheden kon het team een gemiddelde snelheid halen van 99 kilometer per uur, ten opzichte van 94 kilometer per uur een dag eerder. Maar gemiddelde snelheid is niet waar het om draait tijdens de World Solar Challenge: het gaat om de totale tijd tussen de eerste en laatste controlepost. Aan het einde van dag twee zijn de team in de Challenger-klasse aangekomen bij de Barrow Creek-controlepost, 1.210 kilometer van het startpunt Darwin.
Still first at the end of the second race day @WorldSolarChlg! Top 3: 1. Solar Team Twente 2. @NuonSolarTeam 3. @UMSolarCarTeam #WSC15 — Solar Team Twente (@solarteamtwente) October 19, 2015
Nuon Solar Team
Het Nuon Solar Team loopt enkele minuten achter op het Twentse team. Aangezien het merendeel van de race nog voor de boeg ligt kan het nog alle kanten op.
Just arrived at our control stop in Tennant Creek! We’re just behind @solarteamtwente ! pic.twitter.com/9UaKKqX2RP
— Nuon Solar Team (@NuonSolarTeam) October 19, 2015