Numrush

Nest trekt stekker uit smart home-hub Revolv, gebruikers woedend

Revolv smart home hub

Nest, de bekende slimme thermostaat, heeft besloten om de support voor de producten van Revolv te eindigen en zo per 15 mei de apparaten onbruikbaar te maken voor de huidige gebruikers. Dit leidt niet alleen tot furieuze reacties van de klanten van Revolv, hun apparatuur werkt immers niet meer, maar het zorgt voor een bredere discussie over de mate van eigenaarschap in een tijdperk waar apparaten op afstand zijn te controleren en besturen door de fabrikant.

De naam Revolv klinkt wellicht niet heel bekend in de oren. Dat is niet zo vreemd. Revolv was in 2013 één van de eerste die met Smart Home Solution in zowel hardware als bijbehorende iOS app. Al snel werd het bedrijf door Nest ingelijfd. Niet vanwege het product maar voor het personeel. De hubs van Revolv werden vanaf dat moment niet meer verkocht. Maar de service van Revolv bleef netjes werken en eigenaren van de hub konden met een iOS app nog altijd hun lampen, sloten en entertainment besturen. Tot 15 mei, want dan trekt Nest de stekker uit de dienst.

Volgens de eigenaren van Revolv, inmiddels bij Nest in dienst, is de reden:

“So we’re pouring all our energy into Works with Nest and are incredibly excited about what we’re making. Unfortunately, that means we can’t allocate resources to Revolv anymore and we have to shut down the service. As of May 15, 2016, your Revolv hub and app will no longer work.”

Afsluiten Revolv smart hubs

Allereerst, er zullen niet zo heel veel Revolv gebruikers zijn. De hub is effectief een paar maanden in de verkoop geweest in een tijd dat smart home automation nog geen gemeengoed was. Maar voor die groep gebruikers betekent het dat de app niet meer zal werken en ze niet meer via Revolv hun apparaten kunnen bedienen. Dat is een behoorlijk vervelende situatie zoals gebruiker Arlo Gilbert beschrijft en het betekent dat de gebruikers naar een andere oplossing moeten zoeken. Het zou logisch zijn dat Nest met een goede oplossing komt. Helaas biedt die nog geen smart home hub aan en gezien de laatste berichten uit het hoofdkantoor zou dat nog wel eens een tijd kunnen duren.

Daarnaast betekent dit dat Revolv altijd afhankelijk zou zijn geweest van de servers van Nest en dus niet in een soort stand-alone lokale modus kan werken. Maar je kunt net zo goed beargumenteren dat het Nest/Revolve team geen tijd en energie meer wil steken in een relatief kleine groep gebruikers die de dienst nog wel willen gebruiken. Dat is voor te stellen, een bedrijf is niet tot in de lengte der dagen verplicht om support op producten te geven. Maar er is een andere vraag die boven drijft in deze situatie.

Eigenaarschap

Mag een fabrikant op afstand je product uitschakelen of minder functionaliteit geven? Ik heb een Playstation. Nee, geen Playstation 4, maar een originele Playstation 1 uit 1995. Als ik hem op mijn TV aan sluit dan werkt hij nog steeds. De graphics zijn niet te vergelijken met nu, maar het werkt. Mijn Youw8 weegschaal uit 2009 geeft nog steeds het gewicht als ik er op ga staan maar de online dienst waar ik historische data kon bekijken incl BMI en vetpercentage is in 2014 failliet gegaan. Een Commodore 64 werkt nog steeds als je hem goed verzorgd. Een oude iPad uit 2010 zonder software updates zal beperkt in zijn mogelijkheden zijn, maar een website bekijken moet nog wel lukken. Net als wat simpele spellen spelen. Het apparaat werkt nog, maar de diensten erop kunnen afnemen.

Dat is een wezenlijk verschil met deze situatie. Hier besluit een fabrikant om over 4 weken de werking te beëindigen van een apparaat wat je hebt gekocht. Waarvan je in alle eerlijkheid kunt zeggen dat het je eigendom is. Hoe kun je er nog zeker van zijn dat je smart home device na een x aantal jaar nog wel blijft werken, zelfs als de fabrikant er niet meer is? Waar liggen jouw rechten als eigenaar (of ben je een lease-contract aangegaan?) van het product en mag een fabrikant op afstand je product uitschakelen of minder functionaliteit geven? Het zijn nieuwe vragen die we in de schoot krijgen geworpen met de komst van slimme apparaten in huis en in de stad, waar we niet direct een pasklaar antwoord op hebben. Wat als Google besluit om over een paar jaar te stoppen met Nest rookmelders? Of de Dropcam? Of hun Nexus telefoon?

Als de garantie op een product is verlopen, heb je dan geen recht meer op hun klantenservice of heb je geen recht meer op het gebruik van het product? Google/Nest kiest nu voor het laatste. Ik vraag me af of we dit meer gaan meemaken in de toekomst.