Afgelopen vrijdag – op Valentijnsdag – lanceerde Netflix het gehele nieuwe seizoen van de populaire serie House of Cards in één keer. Kevin Spacey heeft in deze serie de hoofdrol als Francis Underwood, een listige politicus die zich langzaam maar zeker een weg naar de top van de Washingtonse politiek vecht.
Netflix probeert hiermee de manier te veranderen waarop jij televisie kijkt. Niet langer hoef je een week te wachten totdat een nieuwe aflevering op televisie komt (of nog erger: tot een nieuwe serie eindelijk in Nederland beschikbaar is), nee: als je wilt kun je het hele seizoen in net iets meer dan een dag kijken, in dertien uur om precies te zijn. En dat gebeurt.
In de Netflix War Room werd vrijdag door een aantal engineers aandachtig het kijkgedrag van House of Cards fans bestudeerd. Zo konden ze in real time zien hoeveel mensen tegelijk keken, via welke apparaten, vanaf welke locatie maar ook wie de serie aan het binge watchen was. Volgens Jeremy Edberg, medewerker van Netflix, heeft één persoon het gehele seizoen vrijdag in dertien uur en drie minuten gekeken; de super binger.
Netflix heeft hiermee waardevolle data in handen. Volgens Brad Adgate, analyst van Horizon Media, heeft Netflix een competitief voordeel ten opzichte van HBO. Netflix weet precies hoe lang je kijkt, hoe vaak je kijkt, van welk genre je houdt, van welke sfeer je houdt, welk soort einde je aanspreekt en ga zo maar door. De data waar Netflix toegang toe heeft biedt dus een stuk meer inzichten in het kijkgedrag van de consument dan de data die HBO van onderzoeksbureau Nielsen ontvangt.
Wat denk jij dat de toekomst van televisie is? Alles on-demand en in één keer beschikbaar of is er nog hoop voor het traditionele televisie model zoals dat van HBO?