Numrush

Veel meer nieuwe abonnees voor Netflix dan verwacht dankzij Narcos en Stranger Things

Drie maanden geleden publiceerde ik een artikel met de kop ‘Netflix groeit niet zo hard als gehoopt’; nu kan ik het tegenovergestelde melden. De groei van het aantal abonnees viel in het tweede kwartaal van dit jaar tegen: slechts 1,7 miljoen nieuwe abonnees, terwijl de verwachting 2,5 miljoen was. De afgelopen drie maanden werd dat verschil goed gemaakt en kwamen er 3,6 miljoen abonnees bij. In totaal hebben nu 86,7 miljoen mensen wereldwijd een abonnement.

Wat zorgt er voor dat meer mensen een abonnement nemen bij de streamingdienst? Dat is terug te voeren op een aantal sterke titels, zoals Narcos en Stranger Things, stelt het bedrijf zelf.

Ergens is dat natuurlijk een gevaar: Netflix moet blijkbaar continu hele sterke eigen titels blijven produceren, die zorgen voor een hype, om te blijven groeien. Tegelijkertijd blijkt maar weer eens dat de Netflix Originals, zoals de eigen producties heten, in een paar jaar de drijvende kracht achter de dienst zijn geworden. En daarover heeft het bedrijf veel meer controle, dan over de producties van anderen waarvoor Netflix de rechten koopt.

Netflix is dan ook van plan om de productie van eigen content verder op te voeren. Voor dit jaar is het op weg om in totaal 600 uur eigen materiaal te maken. Voor volgend jaar verdubbeld het bedrijf dat bijna: er staan 1000 uur aan Originals op de planning. Het gaat daarbij niet enkel om hitseries, maar ook om series die zich meer richten op een specifieke niche en om films en documentaires.

Netflix in China

Tot slot heeft Netflix met deze kwartaalcijfers ook bekend gemaakt dat het niet langer van plan is om de Chinese markt te betreden. Begin dit jaar werd de dienst wereldwijd beschikbaar. Enkele landen ontbraken, waaronder Syrië en Noord-Korea. Van China gaf Netflix aan nog bezig te zijn om de dienst daar aan te gaan bieden. Daar ziet het nu van af.

In China gelden strenge censuurregels. Daarnaast krijgen buitenlandse partijen er in de praktijk moeilijk voet aan de grond. Voor Netflix genoeg reden om het anders aan te pakken: het bedrijf gaat de rechten voor zijn eigen producties verkopen aan bestaande diensten en tv-zenders om zo alsnog geld te verdienen aan de Chinezen.