Je kent het wel: je ontdekt een nieuwe serie en na een paar afleveringen ben je verslaafd. Je blijft dagenlang op de bank hangen, want je wil de volgende aflevering eigenlijk liever gisteren gezien hebben dan nu. Maar wist je dat er bepaalde aflevering is bij vrijwel iedere serie waarbij voor bijna elke kijker de verslaving inzet. Netflix deed hier vorig jaar al onderzoek naar en komt dit jaar met een nieuwe lijst.
Het onderzoek werd dit keer gedaan op zes continenten. Hierbij werd met name gekeken welke aflevering er voor zorgde dat zeventig procent van de kijkers bleven hangen tot het einde van het eerste seizoen. Opnieuw bleek dat kijkgedrag vrij universeel is, al is er dit keer geen speciale uitsplitsing gemaakt naar het Nederlandse gedrag. Of je nu in Argentinië of Japan woont: je bent verslaafd vanaf een bepaalde aflevering en geniet van vergelijkbare verhaallijnen.
Zo zijn veel mensen vanaf aflevering twee van Stranger Things hooked. Bij American Horror Story gebeurde dit vanaf de aflevering Murder House (aflevering 4). En ook in de onderwereld van politieke corruptie, of dat nu van Pablo Escobar of Robert Taro is, houdt onze gemoederen bezig. Daardoor waren we bij zowel Narcos als bij Marseille verslaafd vanaf aflevering drie. Bij Prison Break begon dit bij aflevering 3 (het blijkt moeilijker om te overleven in de gevangenis dan om er uit te breken) en bij Making a Murderer vanaf aflevering 4 (Brendan Dassey wordt ondervraagd).
Vrolijke momenten
Gelukkig raken we niet alleen verslaafd aan duistere series. We blijven ook vaak kijken vanwege liefde. Dit gold bijvoorbeeld voor Gilmore Girls (de eerste kus van Rory in aflevering 7) en Grey’ s Anatomy (Meredith en McDreamy hebben een spannende ontmoeting in de lift in aflevering 2).
Daarnaast helpen relaties binnen families in series ook bij het verslaafd raken aan series. Zo gingen we bingewatchen bij The Get Down vanaf aflevering 2, waarin Mylene’s toekomst er goed uitziet, maar de relatie met haar vader flink verslechterd. In The Ranch bleven we hangen vanaf aflevering drie, waarin blijkt dat er maar één ding groter is dan de koppigheid van Colt: de koppigheid van Beau.
Universeel
“We wisten altijd al dat grote verhalen universele onderdelen hebben”, zegt Cindy Holland, Vice President van Original Content bij Netflix. “Het internet laat ons deze verhalen delen met een wereldwijd publiek en in de data zien we dat onze leden vergelijkbaar kijken en reageren. De resultaten geven ons vertrouwen dat er behoefte is aan unieke en originele content vanuit de gehele wereld. Daarom zijn we blij dat we diverse verhalen leveren aan onze leden, of ze nu politieke drama’s uit Frankrijk zijn of muzikale drama’s uit de Bronx.”
Nieuwsgierig naar wanneer we precies verslaafd raakten aan bepaalde series? Dat zie je in de afbeelding hieronder.