Numrush

Netflix wil een merchandise-imperium opbouwen rond zijn populairste series en films

Werelds grootste streamingsdienst, Netflix, wil uitbreiden met merchandise van hun populairste series en films. Denk aan (strip)boeken, speelgoed en t-shirts. Dit blijkt uit een vacature voor een directeur op het gebied van licenties, merchandise en promotie op de website van Netflix.

In eerste instantie gaat het vooral om de door het bedrijf zelf geproduceerde serie ‘Stranger Things’. Bovendien is Netflix al bezig met een proef bij Hot Topic, waar de eerste mokken, shirts en sieraden al worden verkocht van de sci-fi-serie. Netflix bevindt zich nog in de eerste testfase als het aankomt op merchandise, volgens een woordvoerder van het bedrijf.

Slimme zet

Het bedrijf zegt dat het speelgoed zal zorgen voor een boost als het gaat om hun series en films. Daarnaast hoopt de streamingsdienst natuurlijk hun klanten er een plezier mee te doen. “Door middel van merchandise willen we onze titels helpen te promoten en ervoor zorgen dat de series ‘deel van de Zeitgeist’ worden”, meldt Netflix in hun vacature. Een heel slimme zet als je kijkt naar de populariteit van ‘House of Cards’, ‘Orange is the New Black’ en nog veel meer.

Plus met het geld wat zij verdienen aan merchandise kan Netflix meer nieuwe seizoenen maken van series of nieuwe films. Dat is ook nog eens goed nieuws voor de Netflix-liefhebber, zoals ik!

HBO

Concurrent HBO doet al goede zaken met de verkoop van spullen omtrent de hitserie ‘Game of Thrones’. Het lijkt misschien aan de late kant van Netflix, om nu pas te komen met merchandise, maar dit komt waarschijnlijk door het feit dat de grootste successen niet door Netflix zelf zijn gemaakt maar door andere studios, zoals ‘House of Cards’, ‘The Crown’ en ‘Orange is the New Black’. Dat geldt wel voor ‘Stranger Things’.