Numrush

Nextdoor van start in Nederland: ‘We willen dat buren meer aan elkaar gaan hebben’

“Zelf woon ik in een buurt in San Francisco”, zegt Nirav Tolia, CEO van de Amerikaanse startup Nextdoor. “Vier jaar geleden kende ik daar minder dan vijf mensen.” Dankzij zijn eigen platform, het sociale netwerk voor je buurt, is dat aantal flink gegroeid. Nextdoor lanceerde de dienst gisteren internationaal met een kantoor in Amsterdam en een Nederlandstalige versie van het platform.

Voor het zover was, heeft Nextdoor in de Verenigde Staten flink aan de weg getimmerd. Volgens het bedrijf wordt het sociale netwerk in 90 procent van de buurten in de vijftig grootste steden van de Verenigde Staten gebruikt en landelijk is meer dan de helft van alle buurten actief. Op Nextdoor kunnen mensen online contact leggen met hun buurtgenoten. Zodra iemand een digitale buurt start voor de plek waar hij woont, kan hij mensen die in dezelfde buurt wonen uitnodigen met een e-mail of een kaartje in de brievenbus – op kosten van het bedrijf. Vervolgens kan het contact beginnen: een oproepje voor het lenen van een ladder, het aanbod om te babysitten tot het melden van verdachte personen.

“In de Verenigde Staten was het gemeenschapsgevoel niet meer te vinden”, zegt Tolia. “Mensen wisten elkaars namen niet eens. Maar in Nederland hebben we gemerkt dat dit gevoel nooit weg is geweest.”

Waarom kiest het bedrijf dan toch voor Nederland als eerste internationale uitbreiding? Daar is een aantal redenen voor, vertelt Tolia. Met een vestiging in Nederland kan het bedrijf zien hoe ze om moeten gaan met een andere taal en in een andere tijdszone. Dat is handig, want het bedrijf wil uiteindelijk de hele wereld veroveren. “Bovendien hebben we ervaren dat Nederlanders early adopters zijn op dit gebied, ze erg sociaal zijn en graag anderen helpen.”

Beter en veiliger

Uiteindelijk wil Nextdoor buurten beter en veiliger maken, zegt Tolia. Hij haalt het ene onderzoek na het andere aan: mensen die veel mensen uit hun buurt kennen zijn gelukkiger en leven zelfs langer. “Zo ver wil ik nog niet gaan”, lacht Tamar van de Paal, die de Nederlandse tak van het bedrijf gaat runnen. “Wat ik graag wil zien, is dat buren meer aan elkaar gaan hebben.”

Sinds november heeft het bedrijf al proefgedraaid. Bij de lancering waren er 93 buurten actief. Dat wil zeggen dat de initiatiefnemer binnen drie weken tien of meer leden verzamelt. Lukt dat niet, dan gaat de buurt weer op grijs en kan iemand anders het proberen.

De Nederlanders gebruiken het platform in vergelijking met de VS ongeveer twee keer zoveel voor het organiseren van evenementen en voor het weggeven, delen of lenen van spullen. Buurtpreventie en veiligheid omvat ongeveer tien procent van de gesprekken. In Nederland wordt WhatsApp ook op die manier ingezet, maar CEO Tolia ziet de berichtendienst niet als concurrentie. “Je kunt maar met honderd personen in zo’n groep (inmiddels is dat aantal 256, red.) en het is een onoverzichtelijke reeks aan berichten.”


v.l.n.r. Ruben Nieuwenhuis (StartupDelta), Jasper Hooijkaas (pilottester), Nirav Tolia (CEO), Tamar van de Paal (countrymanager)

Uitbreiding en verdienmodel

Aan het eind van dit jaar hoopt Tolia dat in Nederland een kwart van alle buurten actief is op Nextdoor. Het bedrijf kijkt langzaam verder naar de volgende internationale uitbreiding. Het Verenigd Koninkrijk staat bovenaan de lijst.

Ondertussen denkt het bedrijf na over het uitrollen van een verdienmodel. Uit ervaringen in de Verenigde Staten blijkt dat veel hulporganisaties het platform willen gebruiken om in contact te komen met bepaalde buurten. “Daarna volgen scholen en kerken”, zegt Tolia. “En uiteindelijk moeten lokale bedrijven in hun eigen buurt kunnen adverteren.”

Nextdoor is beschikbaar als app voor Android en iOS en werkt ook op desktop via de site.