Wetenschappers van de Universiteit van Californië hebben een behoorlijk indrukwekkend algoritme ontwikkeld. Met dit algoritme is het mogelijk om de context van foto’s te analyseren in plaats van wie er op een foto staat. Met deze context kan het algoritme vervolgens bepalen of je bijvoorbeeld een hipster of een goth bent.
Met deze technologie is het niet nodig om dingen te liken of aan te geven wat je favoriete kleding of merken zijn op een website als Facebook. Door de context van foto’s te analyseren, weet de website dit vanzelf. Het algoritme kan iemand indelen in één van de acht meest bekende subculturen: biker, country, goth, heavy metal, hiphop, hipster, surfers en ravers (gabbers).
Hoewel de resultaten momenteel nog maar 48 procent correct zijn, is het toch een behoorlijke vooruitgang. In plaats van dat alleen iets gezegd kan worden over wie er op een foto staat, kan met dit nieuwe algoritme ook daadwerkelijk iets over deze persoon gezegd worden.
Door mensen te labelen op basis van foto’s biedt verschillende mogelijkheden. Zo kunnen deze contextanalyses gebruikt worden voor gepersonaliseerde advertenties. Ook kan deze techniek erg nuttig zijn in het opsporen van illegale activiteiten of het bestuderen van demografische gegevens van openbare ruimtes via surveillancecamera’s.
Lees hier meer over dit onderzoek.