Nieuw algoritme zorgt ervoor dat gezichten beter blijven hangen

Wie zich wel erg vaak opnieuw aan dezelfde mensen moet voorstellen, kan in real life uitpakken met dure make-up en originele kapsels om beter op te vallen. Maar digitaal kun je binnenkort aan de slag met een kleine gezichtsopfrisser. Een nieuw algoritme ontworpen door wetenschappers aan MIT’s Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory brengt precies in kaart brengt welke kleine verandering je gezicht moet ondergaan om er meer uit te springen, zonder dat daarmee je algehele uiterlijk verandert.

Het algoritme kan uiteindelijk in een app worden gegoten die je straks in staat moet stellen je gezicht eerst even gedenkwaardig te maken, voordat je je foto uploadt naar social media. Volgens de onderzoekers zelf bijvoorbeeld ideaal voor je LinkedIn-profiel: je wil als sollicitant tenslotte uit de stapel springen. Andersom werkt het algoritme ook. Zo moet een figurant in een soapserie niet meer opvallen dan de echte acteurs; een kleine downgrade van een figurantentronie doet dan wonderen.

Het algoritme is gecreëerd aan de hand van 2000 foto’s van gezichten die door vrijwilligers als ‘gedenkwaardig’ of als ‘snel vergeten’ zijn gelabeld. De software kan met die informatie vervolgens zoeken naar de subtiele verschillen die een gezicht meer of juist minder laten opvallen. Door het verwoorden van wat randvoorwaarden, zoals: hou het gezicht net zo aantrekkelijk, jong en van hetzelfde geslacht als het origineel, kan de software aan de slag met de subtiele aanpassingen die moeten leiden tot een gedenkwaardiger gezicht.

De wetenschappers hebben op deze manier 500 foto’s aangepast en die opnieuw op vrijwilligers getest. Wat bleek? Het algoritme slaagde er bij 75 procent van de gevallen in de gezichten – al naar gelang de opdracht – opvallender of juist onopvallender te maken.