Er zijn twee dingen in het leven zeker: dat je belasting moet betalen en dat je dood gaat. Tegenwoordig kun je een derde aan deze uitspraak toevoegen, namelijk dat je gevolgd wordt door trackers op het internet. Die trackers zorgen dat advertenties je van website naar website kunnen volgen, en persoonlijke advertenties kunnen aanbieden. En dat levert goud geld op. Maar Apple lijkt wat roet in het eten te gooien, schrijft The Verge. Of maakt het andere bedrijven juist veel machtiger?
Apple liet maandag tijdens WWDC weten dat de nieuwste versie van Safari – die nu nog in bèta is – een nieuwe tool krijgt om trackers van derde partijen te blokkeren. De tools herkent en blokkeert alle cookies die gebruikt worden om jou op het internet te volgen. De advertenties worden dus niet geblokkeerd, maar het is wel goed voor je privacy.
Volgens Marc Al-Hames, die aan de op privacy gerichte browser Cliqz werkt, zoeken bedrijven nu al naar manieren om om de beperking heen te komen. “Dit is een kat-en-muisspel, en dat is het altijd geweest. Gebruikers proberen nieuwe dingen op zichzelf te beschermen en er is een miljarden-industrie die manieren bedenkt om er omheen te komen.”
Maar opvallend genoeg gaan Google en Facebook er waarschijnlijk als beste uitkomen. Om te begrijpen hoe dat zit, moeten we iets dieper duiken in hoe het nieuwe beleid precies werkt.
Eerste en derde partijen
In het nieuwe beleid wordt er gebruik gemaakt van machine learning om tracking-gedrag te herkennen, ongeacht hoe je de cookies voor je neus krijgt. Maar ze worden niet geheel geblokkeerd, omdat een website vaak cookies nodig heeft om goed te functioneren. Daarom zet Safari een tijdslimiet op hoe lang een cookie mag blijven hangen. Ze blijven tot maximaal 24 uur na een bezoek beschikbaar en na 30 dagen worden ze verwijderd.
Verder zit er een groot verschil tussen de trackers van websites die je echt bezoekt en third-party-trackers die vrolijk meeliften. Hoort een cookie bij een website die je in de afgelopen 24 uur hebt bezocht, dan doet Safari vrij weinig. Populaire websites als Facebook en diverse Google-services hebben er dan ook geen last van. Maar systemen als Criteo en Adrol zorgen dat cookies van derde partijen op de achtergrond van duizenden websites draaien. En zij zitten dus wel in de problemen.
Google en Facebook winnen
Google en Facebook zijn echter de twee dominante spelers op de online advertentiemarkt. En hun diensten bezoek je waarschijnlijk vrijwel elke dag. Je blijft dus vaak binnen dat tijdslimiet van 24 uur, waardoor hun cookies blijven hangen.
Bovendien hebben zij ook een permanente login die je kunt gebruiken voor websites als Twitter en WordPress. Daardoor heb je geen apart wachtwoord nodig. Gevolg? Je bent constant ingelogd in Google en Facebook als je online bent. Daarnaast zijn er de altijd aanwezige Like-knoppen en onzichtbare trackingpixels. Combineer al deze informatie en de twee bedrijven weten precies wat jij aan het doen bent. En zolang je hun diensten eens per dag bezoekt, zal Safari geen roet in het eten gooien.
Diverse andere bedrijven hebben eenzelfde voorsprong. Zo werken Verizon en Comcast ook veel met gepersonaliseerde advertenties. Beide bedrijven hebben echter ook veel geïnvesteerd in websites, waardoor ze gebruik kunnen maken van dezelfde uitzondering als Facebook en Google: je bezoekt hen websites toch wel dagelijks, dus de cookies blijven hangen.
De rest verliest
Er zijn echter heel veel spelers op deze markt die wel last krijgen van Safari’s nieuwe beleid. Natuurlijk zijn er wel wegen omheen. Zo zijn er fingerprinting-technieken die jouw interesses leren kennen zonder dat ze data versturen. Daarnaast kunnen ze overeenkomsten sluiten met websites en zo data verzamelen terwijl ze hun advertenties laten zien. Maar de voordelen van Google, Facebook, Comcast en Verizon hebben ze niet.
Dat betekent dat deze vier bedrijven een gigantische voorsprong krijgen. En dankzij de Europese Commissie wordt die voorsprong nog veel groter. De Commissie heeft namelijke een anti-tracking-voorstel gedaan dat neerkomt op een vergelijkbare scheiding tussen websites die je direct bezoekt en hun cookies, en die van derde partijen.
De kans is dus groot dat we snel kunnen zeggen dat Facebook, Google, Comcast en Verizon de grote baas zijn op het internet. Zij verdienen dan immers het meeste geld en hebben de macht over de advertenties. En dat zet meer zoden aan de dijk dan je in eerste instantie zou denken.