Het nieuwe ontwerp van Snapchat werd voor de lancering al afgeraden door werknemers van het bedrijf. CEO Evan Spiegel besloot de lancering er van echter toch door te zetten. Dat meldt The Information op basis van huidige en voormalige werknemers van moederbedrijf Snap.
Spiegel zou ontwikkelaars maar 6 weken de tijd hebben gegeven om een vernieuwde app te ontwikkelen. Hoe de app eenvoudiger in gebruik zou zijn met het nieuwe ontwerp, is ook niet duidelijk genoeg geweest. De CEO zou namelijk niet met leiders van de ontwerp- en ontwikkelaarsteams overlegd hebben over de functionaliteit en het doel van de vernieuwing.
Twijfels
Het nieuwe ontwerp werd eind december getest. De resultaten waren volgens de ingewijden niet erg positief. De Stories werden bijvoorbeeld minder bekeken en gebruikers waren minder actief. Diverse werknemers spraken hun twijfels uit, maar de vernieuwde app werd toch gelanceerd. Volgens de ingewijden was dat voor een groot deel de beslissing van Spiegel.
Na de lancering kwam er veel kritiek van gebruikers. Ook werd een petitie gestart voor de terugkeer van het oude ontwerp, die door ruim 1,2 miljoen mensen werd ondertekend. Inmiddels zijn een deel van de oude functies teruggebracht.
Spiegel laat nu weten dat er “geen twijfel bestaat” dat samenwerking betere resultaten oplevert.