Numrush

Nieuw Xbox One reputatie-systeem visualiseert je gedrag in de community

Gamen – en zeker online gamen – is vaak een sociale activiteit. Vervelend dus als je geconfronteerd wordt met spelers die het niet serieus nemen of je bestoken met anderszins vervelende opmerkingen. Deze week presenteerde Xbox daarom een verbeterde versie van het reputatie systeem van de Xbox 360 om spelers beter te informeren over hun gedrag in de community.

Er zijn drie reputatie-categorieën in het Reputation systeem. De eerste is groen en betekent dat je een goede speler bent (“good”), de tweede is geel en betekent dat je wat aan je gedrag moet veranderen (“needs work”) en de derde is rood en betekent dat je structureel vervelend bent (“avoid me”). Hoe meer uur je speelt zonder negatief beoordeeld te worden hoe beter je reputatie zal zijn. Het algoritme probeert vooral spelers te identificeren die herhaaldelijk verstorend gedrag vertonen in de Xbox Live community.

Het grootste gedeelte van de spelers zal geen feedback van andere spelers ontvangen en daarom in het groen blijven. Zij zullen hier in de toekomst ook voor beloond worden. De gele categorie is bedoeld om spelers te herinneren aan hun effect op de community en hen aan te moedigen om meer positieve interacties aan te gaan. Als spelers niet ingaan op waarschuwingen dan zullen ze daarvoor gestraft worden door bijvoorbeeld het aantal koppelingen (“matches”) met andere spelers te verminderen of functies zoals livestreamen via Twitch in te perken.

Een paar slechte beoordelingen verdeeld over een aantal weken zullen niet veel kwaad doen maar krijg je structureel slechte beoordelingen dan gaat je reputatie langzaam omlaag. Het systeem probeert bovendien valse beoordelingen eruit te filteren om zo te vermijden dat andere spelers iemands reputatie onterecht onderuit kunnen halen. Het uiteindelijke doel van dit systeem is dus om de community te verbeteren en de “trolls” tegen te gaan. Een systeem dat op de rest van het internet misschien ook geen kwaad zou kunnen.