Vandaag is het dan eindelijk zover: De nieuwe anti-spam wet wordt van kracht. Een zegen voor onze inboxen, maar een hel voor de PR-bureaus die als gevolg van de nieuwe wet hun persbestand hebben zien slinken.
Onze redactie ontving de afgelopen weken allerhande e-mails van PR-bureaus en medewerkers waarin ons werd gevraagd of we na 1 oktober persberichten van hen wensen te blijven ontvangen. Een verplicht nummertje als gevolg van de nieuwe wet.
Aan sommige mailings werden complete Word-documenten toegevoegd die moesten worden ingevuld en teruggestuurd. Bij anderen volstond een simpele reply aan de afzender of een klik op een knop in de mailing. Feit is wel dat deze actie er in veel gevallen voor gezorgd heeft dat PR-mensen een groot deel van hun mailingbestand zijn kwijt geraakt, want ook wij hebben niet op al deze verzoeken gereageerd, zeker niet als dat het invullen van complete Word-documenten vereiste. De vraag is dan ook of PR-bureaus er verstandig aan hebben gedaan hun complete perslijst aan te schrijven?
Ondertussen maken Marketeers zich ook druk over de nieuwe wetgeving, want hoe zit het nu precies met het versturen van groepsberichten binnen Social Media? Voor zover duidelijk vallen deze mails niet onder de anti-spamwet maar onder de eigen Terms of Service van het netwerk zelf. Hyves geeft aan dat ‘gebruikers zelf lid zijn geworden van een groep en dus door die groep benaderd mogen worden’. Ze stellen wel paal en perk aan de frequentie van deze berichten. Hetzelfde geldt overigens voor LinkedIn en Facebook.