Numrush

Nieuwe controller met bewegingsdetectie maakt Kinect in één klap ouderwets


Het betreft slechts een prototype en was vooral bedoeld om te polsen hoe groot te interesse zou zijn. Maar liefhebbers van videogames konden er de afgelopen dagen nauwelijks om heen: de Mad Genius Motion Capture Controller die Kinect ineens ouderwets maakt en binnenkort op Kickstarter moet verschijnen.

Wellicht kun je je de geruchten van een jaar of vijf geleden nog herinneren? Sony was hard bezig met een antwoord op de controller van de Nintentdo Wii en het zou zomaar DualShock kunnen zijn geworden, die je in twee stukken kon breken. Utopisch, zo oordeelde men toen en uiteindelijk kwam daar het *kuch* fantastische Move voor in de plaats.

Fast forward naar nu en in bovenstaande video zien we de speler van Skyrim zomaar een controller voor de Xbox360 in twee stukken breken en gebruiken als virtuele boog. Wie – net als ik in eerste instantie – denkt aan een slimme combinatie van wat soldeertrucs en Microsoft’s Kinect heeft het mis.

De Mad Genius Motion Capture Controller bestaat naast de – breekbare – gamepad uit een losse unit om de bewegingen met de controller te verwerken. Want naast zijn eigen bewegingen is de controller ook in staat om de bewegingen van de speler die hem vasthoudt te vertalen naar in-game acties. Omdat de controller gebruik maakt van een eigen processor en niet van een videosensor zoals bijvoorbeeld Kinect, zijn de bewegingen vele malen gevoeliger en accurater dan de huidige standaard.

Ik blijf nog een beetje mijmeren over een combinatie van deze techniek, de Myo en de Oculus Rift. Ha!