Vorige maand kregen we al een kijkje achter de schermen, maar nu is de nieuwe NOS site dan echt live. Met meer ruimte voor grote afbeeldingen, headlines en ‘multimediale artikelen’. Ook vind je op de nieuwe site meer video, livestreams en uitzendingen. De voormalige sites van NOS op 3 en Nieuwsuur zijn opgegaan in het nieuwe design, dat geoptimaliseerd is voor gebruik op desktop, tablet en mobiel.
Algemeen directeur van de NOS Jan de Jong zegt over de vernieuwing:
We willen met NOS.nl niet de grootste worden, wel graag de beste! We hebben de site zelf gebouwd. Naar eigen inzicht en idee met eigen mensen. Zeg ik niet zonder trots. De nieuwe site is veel meer dan alleen een cosmetische verandering. Het staat voor een compleet nieuwe journalistieke werkwijze. De NOS zet vol in op de kwaliteit van de nieuwsvoorziening. En dat op alle denkbare platforms. Dat is ook precies wat staatssecretaris Sander Dekker voor ogen heeft. We doen aan marktversterking en innovatie. Dat begint zijn vruchten af te werpen. De NOS weet met haar site veel jongeren aan zich te binden.
“Op onze nieuwe site maken we nadrukkelijke keuzes”, zegt plaatsvervangend hoofdredacteur NOS Nieuws Giselle van Cann. “We hebben veel aandacht voor beeld en live verslagen en speciaal op online toegesneden keuzes. We kiezen voor een ‘topstory’ om de gebruiker duidelijk te maken wat urgent is, of belangrijk, of interessant. Allemaal vanuit het principe ‘video first’. Onze kijkers hoeven niets te missen. We laten de beelden zien zodra we ze binnen hebben. Mét radio en televisie is online een volwaardige derde pijler voor onze nieuws- en sportuitzendingen. Daardoor kunnen we de gebruiker, die ons op internet en mobiel al goed weet te vinden, nog beter bedienen.”
De nieuwe site is volledig in huis gebouwd door het team van NOS Digitale Media. “We zijn bij de ontwikkeling uitgegaan van de nieuwsbehoefte van de gebruiker”, zegt Lara Ankersmit, hoofd Digitale Media van de NOS . “Voor het merendeel van onze bezoekers is up to date zijn met wat er in de wereld gebeurt, de belangrijkste motivatie om nieuws te lezen. Hiervoor selecteren wij de topstory’s. Een andere belangrijke context voor de gebruiker is ‘niets willen missen’. Die behoefte vullen wij in door het laatste nieuws en live beelden aan te bieden.
Tijdens de Olympische Spelen en het WK Voetbal hebben we al geëxperimenteerd met de nieuwe ‘look & feel’, langere pagina’s en meer aandacht voor beeld. Beide sites zijn door het publiek positief ontvangen en massaal bezocht.”