Terwijl grote techbedrijven en startups druk bezig zijn om nuttige toepassingen van augmented reality te bedenken, lijken ook bedrijven weer wakker te worden. Je ziet dat er de laatste tijd weer meer gebruik wordt gemaakt van augmented reality als marketingmiddel. Neem de dino- en ruimteplaatjes van Albert Heijn. Ook Nike zet augmented reality in, om een speciale versie van de Nike SB Dunk High Pro te verkopen.
De Nike SB Dunk High Pro “Momofuku.” heet dit model officieel; de sneaker is ontwerpen samen met een bekende Amerikaanse chefkok: David Chang. Om hem online te kopen moet je hem eerst ‘unlocken’ in augmented reality.
In de Nike+ SNKRS-app voor de iPhone zit een speciale functie verwerkt waarmee je de camera opent. Richt je die op de menukaart van het restaurant Fuku East Village van David Chang dan zie je de schoen in beeld komen en kun je hem kopen. Er zijn ook posters opgehangen bij het restaurant die hetzelfde effect hebben.
met een foto van een menukaart online. Helaas is de actie expliciet voor Amerikanen en kunnen we hier in Nederland niet mee aan de slag. De Nike+ SNKRS-app is in Nederland niet eens te downloaden.
Het is geinig, maar niet meer dan een gimmick. Je hoeft niet eens fysiek naar het restaurant toe, want het werkt gewoonVerwacht echter de komende tijd nog veel meer van dit soort acties, ook in Nederland. Dankzij Apple’s ARKit in iOS 11 wordt het voor bedrijven vrij simpel om een dergelijke functie te bouwen. Daarnaast biedt deze technologie ook toegang tot nuttigere toepassingen van augmented reality.