Hij staat aan het hoofd van een van ‘s-werelds grootste merken en is gek genoeg niet bepaald een bekend gezicht. De momenten dat Nike CEO Mark Parker wel naar buiten treedt wordt hij ook nog een geflankeerd door hulptroepen van de PR-afdeling om te voorkomen dat de enthousiasteling zijn mond niet voorbij praat. In gesprek met Fast Company is de Amerikaan duidelijk: we staan aan het begin van een revolutie.
Vanuit zijn kantoor start de CEO enthousiast: “The digital and physical worlds are starting to come together more seamlessly–it’s only the tip of the iceberg in terms of what’s coming. I can’t get into all the details here, but just imagine…“. Abrupt houdt hij zijn mond. Een PR medewerker geeft met een strakke blik aan dat de baas zich op glad ijs begeeft. “Oh, see this is where my handlers give me the stink-eye,” glimlacht Parker.
Parker moet het toneel op omdat de Amerikaanse sportgigant dit jaar een transformatie zal doormaken. In de afgelopen jaren al ingezet en eind vorig jaar aandikt door de samenwerking met Xbox en een pletora aan nieuwe apps voor iPhone.
Maar het toonbeeld van de sportieve digitale revolutie is uiteraard de Fuelband. De activiteits tracker die Nike vorig jaar met genoeg marketing en media aankondigde en intussen wereldwijd verkrijgbaar is. Volgens Parker nog maar het begin van wat Nike de komende periode wil gaan op het gebied van digitaal en hardware. Want met name de motiverende functie die de hardware door zijn instant feedback heeft fascineert Parker mateloos.
“Just imagine if your body could control or change the music that you’re listening to–if your movement could actually change the cadence of the music, the tempo, or the beat. Sound–there’s a lot of things going on in that area that are very exciting,” aldus Parker. “So there could be new ways to get feedback–through audio feedback–for how your body is performing. The same could happen with heart rate.”.
Vooralsnog blijft Parker de – ietwat gestuurde – dromer, maar is het team van “Nike Digital Sport” druk bezig om de toekomst uit te stippelen. Daarin is volgens VP Stefan Olander (die vorig jaar tijdens SXSW de Fuelband introduceerde) het personaliseren van producten en diensten het belangrijkste kernwoord.
“How can we understand more about you, learn more about your motivation, so we have our whole exploration around making this better for you by knowing more about what you need?”. Het antwoord moet volgens Olander komen in de nieuwere, slimme hardware die Nike de komende jaren gaat ontwikkelen.
Lees het hele interview met Fast Company hier.
(foto via Fast Company)