Voetballer Neymar Jr. doet het niet alleen goed op het voetbalveld, maar ook op het gebied van marketing. Hij is een van de absolute iconen van Nike, maar je vindt hem bijvoorbeeld ook op de cover van videogames als Pro Evolution Soccer 2016.
Toch houdt Nike het niet alleen bij traditionele reclames. Hoe origineler, hoe beter. Het sportmerk promoot zijn nieuwe voetbalschoenen daarom aan de hand van virtual reality. Hierdoor kunnen klanten ervaren hoe het is om in de schoenen van Neymar te staan. Dankzij de virtual reality-ervaring zie je vanuit alle hoeken verdedigers op je afvliegen. Om de gehele ervaring in VR te kunnen bekijken, heb je wel een Google Cardboard nodig. Daarnaast kunnen gebruikers de video ook beleven dankzij YouTube’s eigen 360-graden feature.
Nike is overigens niet het enige bedrijf dat virtual reality samenbrengt met topsport. Geloof het of niet: maar ons eigen land speelt zelfs een grote rol in deze ontwikkeling. Het Nederlandse bedrijf Beyond Sports werkt samen met verschillende Nederlandse voetbalclubs en laat spelers en coaches wedstrijden analyseren aan de hand van virtual reality-simulaties. De spelers kunnen een gespeelde wedstrijd opnieuw beleven in VR, waardoor ze zich nogmaals op het voetbalveld wanen. Coaches kunnen op basis van de simulaties aantonen wat in hun ogen beter had gemoeten. Uiteindelijk zorgt deze techniek ervoor dat spelers beter inzicht krijgen in hun eigen spel. Meer over deze ontwikkeling kun je hier lezen in de tweede editie van Rush magazine.