Numrush

Nikon gaat de concurrentie aan met GoPro met actiecamera en 360-gradencamera

Het lijkt er op dat GoPro een nieuwe concurrent heeft. De traditionele camerafabrikant Nikon heeft een reeks actiecamera’s aangekondigd, die bijvoorbeeld tijdens het fietsen of zwemmen gebruikt kunnen worden. De camera’s zijn water- en schokbestendig en zijn door hun handzame formaat makkelijk mee te nemen.

De Nokon KeyMission 360 is een 360-gradencamera die je volledige omgeving kan vastleggen. Deze zal voor 499 dollar – waarschijnlijk in Nederland zo’n 500 euro – worden verkocht. De Nikon KeyMission 170 lijkt het meeste op een GoPro en kan 4K-video vastleggen. Daar betaal je iets minder voor: 399 dollar. De meest betaalbare optie is de Nikon KeyMission 80, die voor 279 dollar een 12-megapixelcamera biedt die iets beter is dan je smartphonecamera. De officiële prijzen in Nederland zijn nog niet bekend.

Het is een bijzondere stap voor Nikon, al is het geen gigantische verrassing. Camerafabrikanten bevinden zich in roerige tijden, omdat smartphones een groot deel van hun markt hebben opgeslokt. We zagen daarom Leica en Hasselblad al met telefoonmakers samenwerken – en kennelijk wil Nikon markt winnen door zich op actiecamera’s te richten. Ook een 360-gradencamera hoort daar tegenwoordig bij. De vraag is: gaat dit de bedrijven op lange termijn ook redden?