‘Nintendo gaat Joy-Cons met problemen gratis repareren’

Nintendo Switch

Misschien heb je het zelf ook al wel gemerkt: sommige Joy-Cons – de controllers op de Switch – hebben een probleem. Door het zogenaamde Joy-Con Drift kan de controller aanraking detecteren, zonder dat je het apparaat ook echt aanraakt. Maar Nintendo gaat het probleem gratis oplossen, meldt Vice op basis van een interne memo die het in handen heeft.

Joy-Con Drift is inmiddels zo’n groot probleem geworden dat er in Amerika een rechtszaak om gestart is. En ook online wordt er met steen en been geklaagd over de controllers die opeens van alles op het scherm laten bewegen, zonder dat iemand ze aanraakt.

Nu lijkt het er dus op dat de problemen gratis opgelost gaan worden. Volgens een interne memo, die Vice via een ingewijde in handen kreeg, heeft Nintendo namelijk tegen zijn klantenservice gezegd dat er niet langer betaald hoeft te worden voor reparaties aan de controllers. De mensen die al betaald hebben, krijgen hun geld terug.

“Ook is het niet nodig om de garantiestatus te bevestigen”, aldus de memo. Je hoeft zelfs geen bewijs meer aan te leveren dat je de Joy-Cons daadwerkelijk gekocht hebt, wil je dat ze gerepareerd worden.

Reactie Nintendo

Vice heeft Nintendo benaderd om een reactie te geven op het probleem, maar het bedrijf reageerde hier niet op. In plaats daarvan gaf het een standaard verklaring, waarin het zegt op de hoogte te zijn van de meldingen van problemen en het mensen doorverwijst naar zijn website.

Op die website staan twee standaard antwoorden voor problemen over de Joy-Con Drift. Het gaat om een antwoord op de vraag of het opgelost is in de Switch Lite en op de vraag over wat er van de rechtszaak gedacht moet worden. Over de rechtszaak kondigt het bedrijf niets aan, over de Switch Lite zegt Nintendo te verwachten dat de hardware werkt zoals ontworpen.

Nintendo zegt dus nergens op de hoogte te zijn van de problemen zelf, alleen van de meldingen over de problemen. De klantenservice krijgt volgens de memo nu echter instructies om klanten te helpen door eerst het probleem proberen op te lossen, en daarna een gratis reparatie aan te bieden, mocht dat nodig zijn.