NES Classic

Nintendo speelt slim in op onze nostalgie, maar waarom nu?

Eveline Meijer

Van Super Mario Run tot de NES Classic; Nintendo zet vol in op retro-gaming. Het scoort! Maar waarom?

Nintendo lijkt een nieuwe strategie te hebben: inspelen op onze nostalgie. Dit deden ze in juli door Pokémon naar de smartphones te brengen, wat een regelrechte hype veroorzaakte. In december werd Super Mario beschikbaar op de iPhone en opnieuw genoten we van die heerlijke nostalgie. Maar de echte kaskraker was natuurlijk de NES Classic, die nog altijd vrijwel overal uitverkocht is. Waarom doet Nintendo dit nu en wat is de oorzaak van het succes?

“Nintendo heeft haar eigen erfgoed altijd al naar voren geschoven”, vertelt René Glas, professor bij de Universiteit Utrecht, die onderzoek doet naar games. “Op de Wii kun je bijvoorbeeld ook oude games kopen. Ze leunen al sinds jaar en dag op hun oude titels. En dat is ook logisch, want het suggereert dat je een stabiel bedrijf bent met een geschiedenis. Als gebruiker weet je dus wat je koopt, en dat wekt vertrouwen op.”

Dat Pokémon en Mario op andere platformen verschenen en dat deze en meer titels bij vrijwel ieder nieuw console van Nintendo beschikbaar worden, is dus niet zo vreemd. Maar de NES Classic is een nieuwe versie van een compleet console. En ook dit apparaat werd een succes.

Volgens Glas is ook dit erg logisch. “Het spreekt een heel ander publiek aan. Dit zijn de mensen die opgegroeid zijn met de NES en nu zelf kinderen hebben. Zij willen geen spellen verzamelen en kopen geen oude of nieuwe consoles meer. Maar ze vinden het wel leuk om hun jeugd te herleven en met de NES Classic kan dat vrij gemakkelijk en voor een redelijke prijs.”

Retro keert terug

De NES Classic is een kleinere versie van de originele NES en bevat dertig ingebouwde spellen. Hier vallen natuurlijk Mario Bros. en Zelda onder, de bekendste en populairste titels van Nintendo. Maar ook games als Donkey Kong en Pac-Man kun je op deze kleine spelcomputer spelen.

Die spellen zien er bovendien ook nog eens goed uit op onze hedendaagse televisies. Iets wat ik met mijn originele NES niet voor elkaar krijg. Ik kan namelijk letterlijk de pixels tellen bij de allereerste  SuperMario. “Het is dus een stuk gemak en nostalgie”, verklaart Glas. Toch is de NES Classic niet voor iedereen. “Serieuze gamers hebben die consoles en hun favoriete games allang.”

Een ander nieuw retro-console is de handheld Game Boy. Deze wordt echter niet teruggebracht door Nintendo zelf, maar door Retro-bit in de vorm van de Super Retro Boy. Retro-bit maakt al jaren nieuwe versies van oude consoles en tijdens CES toonden ze de nieuwste versie aan.

Hoewel dit geen één-op-één kopie is – wat ook niet kan, want Nintendo heeft er patent op – lijkt het console wel veel op het origineel. Helemaal leuk: je kunt de cartridges van de Game Boy in deze nieuwe variant stoppen en de games zo opnieuw spelen. Dit apparaat is echter pas vanaf augustus beschikbaar voor 79.99 dollar.

Nintendo wil zichzelf in de kijker spelen - Game-onderzoeker René GlasDe vraag is echter: waarom nu? De NES Classic en de Super Retro Boy waren een paar jaar geleden waarschijnlijk ook een succes geweest. “Ze willen zichzelf in de kijker spelen”, verklaart Glas. En dat moet ook: “Nintendo moet het echt van de eigen consoles hebben.”

Pokémon Go bleef bijvoorbeeld niet lang een succes. En het uitbesteden van spellen naar andere platformen is waarschijnlijk geen goed idee. Waarom zou je immers nog een nieuw console van Nintendo kopen als Super Mario net zo goed werkt op de PlayStation of Xbox die je al hebt staan? De nieuw aangekondigde Nintendo Switch zou mogelijk veel van zijn charme verliezen als de bekende spellen niet exclusief op dat platform te spelen waren.

Keerzijde

Toch heeft al die nostalgie van Nintendo ook een keerzijde. “Mensen zitten niet meer te wachten op nieuwe spellen van Nintendo. Het spreekt alleen de echte gamers aan, daarbuiten niemand.” We willen dus allemaal een volgende versie van Zelda en Super Mario, maar een geheel nieuw spel, die hoeven we niet. En dat betekent dat Nintendo ook echt alles uit haar geschiedenis moet halen, wil het bedrijf blijven bestaan.

Volgens Glas is dat echter niet een heel groot probleem. “Nintendo zit op een niveau dat ze hun geschiedenis om kunnen zetten naar merchandise, software en veel meer. Het is een onderdeel van hun strategie geworden en het definieert hun bedrijf. Er zijn ontzettend veel generaties die Nintendo en haar spellen als ‘hun retro’ zien. Dat is ontzettend knap en vrij uniek binnen de gamewereld.”