Aan speelgoed waarmee kinderen de basisprincipes achter het programmeren kunnen leren is inmiddels geen gebrek meer. Zo heb je Root, een robotje dat kinderen op een hele simpele manier kunnen programmeren op een tablet en Fisher Price heeft een programmeerbare rups: de Think & Learn Code-a-Pillar. En dat zijn slechts twee voorbeelden, want inmiddels zijn er tientallen. Desondanks is er altijd ruimte voor toffe nieuwe initiatieven, zoals Osmo Coding.
Osmo Coding laat kinderen programmeren met fysieke bouwblokjes. Elk blokje heeft een functie, waarmee je een karakter in een game op een iPad bestuurt. Om dit technisch mogelijk te maken hebben de makers iets slims gedaan: in plaats van een heleboel techniek in de blokjes te stoppen, wordt de camera van de iPad gebruikt om vast te leggen welke blokjes in welke volgorde zijn neergelegd. Er zit een soort spiegeltje bij Osmo die je over de camera van de iPad hangt, zodat de boel goed in beeld komt.
Het spelletje dat kinderen spelen met Osmo Coding is simpel, maar doeltreffend. Je moet een poppetje, Awbie, aardbeien laten opeten, maar daarvoor moet hij wil zijn weg door het bos vinden. Zijn bewegingen programmeer je met de blokjes. Je kunt blokjes combineren voor complexere opdrachten en ook bijvoorbeeld herhalingen van opdrachten of een soort if-then-opties toevoegen.
Het concept achter Osmo Coding is geïnspireerd door LEGO, vertelt bedenker Ariel Zekelman tegen Engadget:
Toen ik jong was, speelde ik met de LEGO van mijn broers. Mijn moeder kocht poppen voor me, ik had geen LEGO, maar ik wilde altijd dingen bouwen. Nu zie je dat kinderen heel veel met iPads spelen, maar niet meer bouwen en aanraken. In plaats van bouwen met LEGO, raken ze hun scherm aan. Van LEGO leerden we drie principes voor Osmo Coding. Ten eerste heeft het een open einde. Ten tweede lokt het uit dat kinderen gaat experimenteren. En ten derde het is iets wat je aanraakt, het is fysiek.
Een complete Osmo Coding Kit kost 75 euro en is verkrijgbaar via de site van Osmo.