Numrush

Nokia komt terug op de smartphonemarkt

Eén van mijn eerste mobiele telefoons was een Nokia 5110 met een verwisselbaar frontje en Snake. Ook later heb ik nog een aantal keer een toestel van het Finse merk gehad, totdat de iPhone zijn intrede deed. Dat luidde het einde van het Nokia-tijdperk in.

Het wilde in eerste instantie niet lukken om smartphones te maken die concurreerden met de iPhone en later ook Android. Nokia’s besturingssysteem Symbian was niet zo geschikt voor touchscreens en niet ingericht op apps. Vervolgens ging het bedrijf smartphones maken met Windows Mobile en in 2013 nam Microsoft de smartphone-tak over, om twee jaar later de merknaam Nokia voorgoed de nek om te draaien.

Tenminste: dat dachten we. Maar zoals het met een ijzersterk merk werkt, kun je het merk gewoon weer doorverkopen. En dat heeft Microsoft gedaan. Een nieuw Fins bedrijf genaamd HMD Global, dat wordt geleid door oud-Nokia-medewerkers, gaat weer smartphones en tablets maken met het bekende Nokia-logo. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend.

De bekende gekleurde Lumia-telefoons met Windows erop, die lange tijd het logo van het Finse bedrijf droegen, blijven gewoon bij Microsoft. Al heeft het bedrijf de laatste tijd nauwelijks nieuwe smartphones uitgebracht. HMD Global gaat toestellen maken die draaien op Android.

Nokia Featurephones

En om het nog ingewikkelder te maken heb je ook nog de zogenaamde featurephone-tak van Nokia. Daarbij gaat het om simpele en goedkope toestellen die wat meer weg hebben van de good-old Nokia’s. Die hele afdeling wordt volledig verkocht aan Foxconn. Dat is het Chinese bedrijf dat vooral bekend is als producent van de iPhone, maar voor allerlei merken apparaten produceert. Foxconn gaat daarnaast ook de productie van de smartphones en tablets voor HMD Global op zich nemen.

Mooi nieuws voor mensen die enigszins nostalgisch zijn ingesteld, maar of het nieuwe Nokia daadwerkelijk een kans heeft om de extreem competitieve smartphone-markt kun je je afvragen. De featurephone-business zal hoogstwaarschijnlijk wat succesvoller zijn, op dat vlak heeft het merk in arme landen nog steeds een aardig marktaandeel.