Onderwatertunnels bestaan al langer, maar in Noorwegen wordt gewerkt aan een bijzondere variant. Ze sleutelen namelijk aan een soort van drijvende buis, waardoor de tunnel niet de bodem aanraakt. De tunnel wordt omhooggehouden door luchtkussens, die net boven het wateroppervlak uitsteken, aldus Hackaday. Kabels in de grond houden de tunnel stabiel.
De onderwaterbruggen moeten veerponten vervangen, waardoor het verkeer vlakbij de oever een stuk beter kan doorstromen. Op het moment moeten auto’s daar vaak wachten op de boot, maar in een tunnel kunnen ze makkelijk doorrijden. Daarnaast is het een stuk sneller. Een rit van Kristiansand naar Trondheim kan nu 21 uur duren door de langzame pont, maar met de tunnel zou dit 10 uur kunnen worden. Een gewone brug kan niet aangelegd worden op de gewilde gebieden, omdat het landoppervlak te heuvelachtig is.
De eerste drijftunnels kunnen al tegen 2035 in gebruik worden genomen, mits het project verloopt zoals gehoopt. Duur wordt het wel: het project heeft zo’n 25 miljard dollar nodig om een succes te worden.