Kun je je bewuster worden van je privacy met een paar simpele opdrachten?

note to self

De Amerikaanse podcast Note To Self behandelde afgelopen week het thema privacy aan de hand van een aantal opdrachten die je als luisteraar uit kon voeren. Ik ben de challenge aangegaan door met alle vijf de opdrachten aan de slag te gaan. Elke dag plaatste ik een Instagram Story op het account van Numrush en liet ik zien hoe je op een simpele manier bewuster kunt worden van je privacy online. Maar heb ik er daadwerkelijk iets van opgestoken? Zo ja, wat dan?

Het doel van de challenge was om je meer bewust te worden van je privacy op het internet. Met dan in het bijzonder aandacht voor je privacy paradox. Dit houdt in dat aan de ene kant mensen een gevoel hebben dat zij in de gaten worden gehouden door bijvoorbeeld de overheid. Maar aan de andere kant delen veel mensen hun gegevens er vrolijk op los, via bijvoorbeeld social media. Erg tegenstrijdig dus.

Hier wilde de makers van deze podcast iets aan doen door middel van deze challenge.

5 opdrachten

Even kort op een rijtje wat de Note To Self-opdrachten precies waren:

1. Zet de privacyfuncties in apps op je telefoon uit die je niet of nauwelijks gebruikt
2. Gebruik de tool Panopticlick en zie welke trackers je computer gebruikt
3. Gebruik de tool Apply Magic Sauce en ontdek wat het internet van jou weet
4. Wees compleet anoniem voor 15 minuten
5. Stel je eigen Algemene Voorwaarden op

Ervaring

De Note To Self-challenge was zeker een uitdaging, omdat je met je neus op de feiten wordt gedrukt en er achter komt hoeveel er van jou op het internet staat. En dat door het maken van enkele simpele opdrachten. De tool die ik moest gebruiken voor opdracht 3, Apply Magic Sauce gemaakt door University of Cambridge, was een met de meest shockerende uitkomsten.

Op basis van mijn Facebook-profiel en mijn social-media-gedrag voorspelde de tool wat voor een persoon ik ben. Van geslacht tot persoonlijke eigenschappen en van intelligentie tot politieke en religieuze voorkeur. Best creepy.

Wel een kanttekening aan deze tool is dat de uitkomsten gebaseerd zijn op ‘maar’ zes likes. Er wordt dus op basis van mijn zes gelikete Facebook-pagina’s een profiel van mij weergegeven, niet heel representatief als je het aan mij vraagt. Het enige wat de tool zeker goed had, was mijn geslacht. Toch fijn dat mijn likes in ieder geval weerspiegelen dat ik een vrouw ben.

Bewustwording

Een andere les die ik heb getrokken uit de challenge, is dat je continu wordt gevolgd. Privacy bestaat simpelweg niet meer in de digitale wereld waar we nu in leven. Het is daarom belangrijk om ook een keer niet bezig te zijn met het internet en met hoe je je profileert op je social media-kanalen.

De opdracht ‘Wees voor 15 minuten anoniem’ was dan ook een heel rustgevend om voor even geen smartphone naast je te hebben liggen die continu oplicht of andere prikkels zoals een laptop met elke minuut een mailtje van je werk.

Daarnaast was de vijfde en laatste opdracht een goede opdracht om jezelf eens af te vragen waarom je bepaalde dingen met de hele wereld deelt. Je eigen Algemene Voorwaarden opstellen hielp hier dan ook erg bij met vragen als: ‘Privacy is voor mij…’ en ‘Voordat ik iets op het internet post, denk ik na of het effect heeft voor … en …’. Door dit soort voorwaarden op te stellen heb je een soort houvast en krijg je meer inzicht in je eigen posts.

Wil je nou alsnog de opdrachten maken van de Note To Self-challenge: The Privacy Paradox? Meld je dan alsnog aan voor de nieuwsbrief en krijg inzicht in jouw privacy op het world wide web.