Notificaties: een last of een zegen?

We worden tegenwoordig overladen met notificaties op onze smartphone, tablet en smartwatch. Waarom reageren we bij de ene notificatie wel en checken we onze telefoon bij een andere niet?

Hier gaan diverse redenen achter schuil, maar die worden lang niet altijd toegepast door de ontwikkelaars. Een notificatie is niet een dienst die per se moet, maar een dienst die de gebruiker in staat stelt om nog meer uit de app te halen. Met andere woorden: een notificatie moet een meerwaarde creëren voor de app.

Helaas zien we veelvuldig dat apps gebruik maken van notificaties zonder het middel in te zetten met een doordachte strategie. Maar waar moet je dan op letten?

Een goede notificatie leidt tot actie

Een goede notificatie roept op tot actie Een goede trigger laat de gebruiker weten dat er een actie vereist is. Een heel simpel voorbeeld is het overgaan van de telefoon. Zodra er iemand belt wil je opnemen. Het geluid dat de telefoon maakt laat je weten dat er iemand belt en dat je direct moet over gaan tot actie.

Wil je een notificatie zo instellen dat hij oproept tot actie, dan is het verstandig om na te denken welke handeling het gevolg moet zijn. Over het algemeen geldt dat een notificatie moet oproepen tot een simpele en snelle handeling, bijvoorbeeld zoals het opnemen van een telefoon of het openen van je taken-app.

Overigens hoeft de actie niet per se in de app uitgevoerd te worden. Google Now maakt bijvoorbeeld gebruik van notificaties om je erop te wijzen dat je weg moet om op tijd te komen voor je afspraak. Je zult hierdoor geen handeling in de app hoeven te verrichten, maar je zult op weg moeten gaan naar een andere locatie.

Notifications

Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of een vriendschapsverzoek op Facebook direct geaccepteerd moet worden, of dat je daar rustig mee kunt wachten tot de volgende keer dat je de app opent.

Timing & GPS

Een goede notificatie komt op het juiste moment en op de juiste plaats Een tweede belangrijke voorwaarde is dat de notificatie op het juiste moment en op de juiste plaats ontvangen moet worden. Als je elke dag op dezelfde tijd en via dezelfde route naar huis rijdt, wil je net voordat je vertrekt de actuele file informatie inzien.

De app zou je dus exact op tijd de informatie moeten doorsturen. Het heeft geen toegevoegde waarde om overdag lastig gevallen te worden met deze informatie. Sterker nog, het roept juist irritatie op.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld het ontvangen van aanbiedingen van een bepaalde winkel. Handig als je in de buurt bent, maar wat moet je met een dergelijke aanbieding als de winkel ver weg is? GPS is op deze manier een belangrijk middel om in te zetten bij pushmeldingen.