Ik had mijn column voor deze week al zo goed als af, toen ik plots dit bericht zag langskomen op social media: NPO heeft plannen voor soapserie op plek EenVandaag. Wat is er precies aan de hand? De NPO heeft plannen om de programmering van NPO 1 op doordeweekse avonden volgend seizoen om te gooien. Onder meer de latenight-talkshow wordt iets naar voren gehaald (prima lijkt me), maar voor de vooravond zijn er opvallendere plannen: EenVandaag zou moeten verdwijnen naar NPO 2 – en dus weer TweeVandaag gaan heten – omdat de publieke omroep een dagelijkse soap wil gaan uitzenden.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij weer een keer over het jongerenbeleid van de NPO.Een nieuwe dagelijkse soap. Dat klinkt sowieso als een bizar slecht idee, want geen enkele nieuwe soap die deze eeuw in Nederland is gelanceerd is ook maar enigszins in de buurt van GTST gekomen. Maar wat bij mij voor nog meer verbazing zorgde is de reden voor deze soap: hij zou bedoeld zijn om meer jongeren naar NPO te laten kijken.
Voordat ik dit belachelijke plan met de grond gelijk maak, moet ik je een kleine disclaimer meegeven: het zijn enkel nog plannen die in Hilversum de ronde doen. Er is nog niets vastgelegd en/of bekendgemaakt naar de NPO. “De plannen voor volgend jaar zijn nog volop in ontwikkeling en daarbij zijn allerlei scenario’s mogelijk. Zeker is nog niets”, is de formele reactie van de NPO tegen het AD. Het klinkt echter wel precies als een plan dat past bij de NPO: heel graag jongeren willen bereiken, maar keer op keer de plank misslaan met hoe je dat doet.