Numrush

NPO maakt plannen om zijn eigen succes af te breken in de hoop jongeren tv te laten kijken

NPO

Ik had mijn column voor deze week al zo goed als af, toen ik plots dit bericht zag langskomen op social media: NPO heeft plannen voor soapserie op plek EenVandaag. Wat is er precies aan de hand? De NPO heeft plannen om de programmering van NPO 1 op doordeweekse avonden volgend seizoen om te gooien. Onder meer de latenight-talkshow wordt iets naar voren gehaald (prima lijkt me), maar voor de vooravond zijn er opvallendere plannen: EenVandaag zou moeten verdwijnen naar NPO 2 – en dus weer TweeVandaag gaan heten – omdat de publieke omroep een dagelijkse soap wil gaan uitzenden.

Een nieuwe dagelijkse soap. Dat klinkt sowieso als een bizar slecht idee, want geen enkele nieuwe soap die deze eeuw in Nederland is gelanceerd is ook maar enigszins in de buurt van GTST gekomen. Maar wat bij mij voor nog meer verbazing zorgde is de reden voor deze soap: hij zou bedoeld zijn om meer jongeren naar NPO te laten kijken.

Voordat ik dit belachelijke plan met de grond gelijk maak, moet ik je een kleine disclaimer meegeven: het zijn enkel nog plannen die in Hilversum de ronde doen. Er is nog niets vastgelegd en/of bekendgemaakt naar de NPO. “De plannen voor volgend jaar zijn nog volop in ontwikkeling en daarbij zijn allerlei scenario’s mogelijk. Zeker is nog niets”, is de formele reactie van de NPO tegen het AD. Het klinkt echter wel precies als een plan dat past bij de NPO: heel graag jongeren willen bereiken, maar keer op keer de plank misslaan met hoe je dat doet.

Jongerenbeleid NPO

Het is inmiddels al bijna twee jaar geleden dat ik een column schreef over de fouten die de NPO maakt met hun internetbeleid en hoe het daarmee een complete generatie begint mis te lopen. Bijna alles wat ik daarin schreef, zou ik vandaag nog steeds kunnen schrijven. Ondanks de lancering van de dienst NPO Start is er namelijk helemaal geen fuck veranderd bij de NPO op online gebied. Zorgelijk.

Het doel van de NPO blijkt niet om jonge mensen te bereiken, maar het doel is om jonge mensen naar de tv te laten kijken Wat de NPO-top nu echter wel wil veranderen is de programmering van het immer succesvolle NPO 1. In plaats van nu dan toch eindelijk een keer echt te investeren in het bedienen van jongeren op internet, laat de beleidsorganisatie één van de omroepen een soap produceren die jongeren naar de televisiezender moet lokken.

En dat verraadt eigenlijk direct de kern van het beleid van de NPO: het doel is niet om jonge mensen te bereiken, maar het doel is om jonge mensen naar de tv te laten kijken. Hetgeen dat bevestigd wordt door de eeuwige poging om van NPO3 een succesvolle jongerenzender te maken. Qua kijkcijfers zit die zender de laatste jaren iets in de lift, maar de gemiddelde leeftijd van de kijker ligt ergens in de 40 (de huidige gemiddelde leeftijd blijkt helaas compleet onvindbaar in de verslagen van de NPO of Stichting Kijkonderzoek).

Afbreuk

Nu kan ik opnieuw mijn relaas houden dat je jongeren online moet bereiken, vooral op de kanalen die ze al gebruiken, maar dat punt heb ik volgens mij twee jaar geleden al gemaakt. Wat me misschien nog wel meer zorgen baart is dat de plannen die de NPO nu heeft ook afbreken wat de publieke omroep wel goed doet.

Er kijken namelijk nog steeds heel veel mensen naar de traditionele televisie. De gemiddelde leeftijd ligt hoog, maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn als je jongere mensen bereikt via online kanalen. Het allerdomste wat je kunt doen is, in de strijd om een jongere doelgroep te bereiken, afbreuk te doen aan de mensen die je al wel bereikt. En dat is precies wat de NPO doet als het EenVandaag gaat verhuizen.

EenVandaag staat bijna dagelijks in de kijkcijfer top 10 en bereikt regelmatig meer dan een miljoen kijkers. Samen met het NOS Journaal dat ervoor zit, zorgt het programma ervoor dat dat NPO 1 tussen 18:00 en 19:00 uur de best bekeken zender van Nederland is. Het risico dat je uiteindelijk kijkers verliest die je niet gaat terugwinnen door het programma te verhuizen is dan ook gigantisch.

Ik heb dan ook de stille hoop dat in september blijkt dat de geruchten niet kloppen. Dat de dagelijkse soap slechts een scenario was van een beleidsadviseur die op de één of andere manier zichzelf als levensdoel heeft gesteld om meer jonge mensen naar de televisie te laten te kijken ten koste van alles. En zo niet, dan hoop ik dat er binnen de individuele omroepen mensen opstaan die het lef hebben om in te grijpen.