Nederland heeft een dagelijkse nieuwspodcast zoals The Daily nodig. Het was de titel van mijn eerste wekelijkse column over innovatie in de journalistiek en media, op 4 juni dit jaar. De reden dat ik die column schreef: ik ben groot liefhebber van podcasting (niet voor niks maak ik Rush Talk voor Numrush) en ik vind dat The Daily in de VS echt iets toevoegt aan het journalistieke aanbod.
Elger van der WelWekelijks schrijft Elger van der Wel een column over innovatie in de journalistiek en media. Deze week schrijft hij over de dagelijkse nieuwspodcast van NU.nl.Deze dagelijkse nieuwspodcast van 20 minuten, gemaakt door de The New York Times, voorziet voor mij en heel veel andere mensen in een behoefte. “Omdat er genoeg in de wereld gebeurt om mensen dagelijks over bij te praten. En omdat het bij deze tijd past om dat te doen onafhankelijk van tijd, plaats en apparaat”, schreef ik toen.
Sinds die column hoorde ik allerlei geluiden over media die nadachten over een dagelijkse nieuwspodcast. Bij de NPO schijnt er over te worden gesproken, BNR zou er graag één gaan maken en ook NRC is begonnen met het investeren in de ontwikkeling van podcasts. Een partij waar ik even geen rekening mee had gehouden was NU.nl. En juist zij lanceerden afgelopen week ‘Dit Wordt Het Nieuws‘. Elke werkdag om 6:00 uur verschijnt er een nieuwe aflevering.
Onontgonnen terrein
Voor hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman is het een logische stap om hiermee te experimenteren. Ik sprak hem er vrijdag even over en hij vertelde me toen: “Als NU.nl zijn we op heel veel plekken te vinden, maar we waren er niet in de auto of op de fiets. Wij zijn bezig met tekst en video, maar audio was voor ons nog onontgonnen terrein.”
De techpodcast van NU.nl wordt per aflevering enkele duizenden keren gedownload Deel deze quoteNu heeft NU.nl al wel een tijd een wekelijkse techpodcast, die per aflevering enkele duizenden keren wordt gedownload. Echt dagelijks nieuws brengen in audio is echter andere koek.
“Bij NU.nl is er een cultuur dat als iemand een goed idee heeft, dat we het gaan proberen”, vertelde Hoekman me. Toevallig was er één jongen op de redactie met radio-ervaring, Julien Dom, en die was heel enthousiast. Die kende ook weer iemand anders die wel kon helpen en zo is het balletje een beetje gaan rollen. Daar komt bij dat Hoekman zelf een podcastfan is, daardoor was hij -gok ik zo – relatief makkelijk te overtuigen.