NU.nl durft het aan en begint de eerste dagelijkse nieuwspodcast van Nederland
Elger van der Wel
Nederland heeft een dagelijkse nieuwspodcast zoals The Daily nodig. Het was de titel van mijn eerste wekelijkse column over innovatie in de journalistiek en media, op 4 juni dit jaar. De reden dat ik die column schreef: ik ben groot liefhebber van podcasting (niet voor niks maak ik Rush Talk voor Numrush) en ik vind dat The Daily in de VS echt iets toevoegt aan het journalistieke aanbod.
Deze dagelijkse nieuwspodcast van 20 minuten, gemaakt door de The New York Times, voorziet voor mij en heel veel andere mensen in een behoefte. “Omdat er genoeg in de wereld gebeurt om mensen dagelijks over bij te praten. En omdat het bij deze tijd past om dat te doen onafhankelijk van tijd, plaats en apparaat”, schreef ik toen.
Sinds die column hoorde ik allerlei geluiden over media die nadachten over een dagelijkse nieuwspodcast. Bij de NPO schijnt er over te worden gesproken, BNR zou er graag één gaan maken en ook NRC is begonnen met het investeren in de ontwikkeling van podcasts. Een partij waar ik even geen rekening mee had gehouden was NU.nl. En juist zij lanceerden afgelopen week ‘Dit Wordt Het Nieuws‘. Elke werkdag om 6:00 uur verschijnt er een nieuwe aflevering.
Onontgonnen terrein
Voor hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman is het een logische stap om hiermee te experimenteren. Ik sprak hem er vrijdag even over en hij vertelde me toen: “Als NU.nl zijn we op heel veel plekken te vinden, maar we waren er niet in de auto of op de fiets. Wij zijn bezig met tekst en video, maar audio was voor ons nog onontgonnen terrein.”
De techpodcast van NU.nl wordt per aflevering enkele duizenden keren gedownload Deel deze quoteNu heeft NU.nl al wel een tijd een wekelijkse techpodcast, die per aflevering enkele duizenden keren wordt gedownload. Echt dagelijks nieuws brengen in audio is echter andere koek.
“Bij NU.nl is er een cultuur dat als iemand een goed idee heeft, dat we het gaan proberen”, vertelde Hoekman me. Toevallig was er één jongen op de redactie met radio-ervaring, Julien Dom, en die was heel enthousiast. Die kende ook weer iemand anders die wel kon helpen en zo is het balletje een beetje gaan rollen. Daar komt bij dat Hoekman zelf een podcastfan is, daardoor was hij -gok ik zo – relatief makkelijk te overtuigen.
Beperkte redactie
Wat voor veel andere partijen meespeelt is dat het maken van een dagelijkse podcast flink wat geld kost. Bij NU.nl wordt hij dagelijks geproduceerd door één redacteur, die tevens dienst doet als presentator. Die begint al om 4:00 uur en zorgt dat de aflevering om 6:00 uur online staat. Daarna werkt hij alvast vooruit aan de aflevering van de dag erna. Andere redactieleden helpen tussendoor door ideeën te droppen via Slack of door quotes op te nemen waarin ze uitleg geven bij het nieuws.
Het feit dat de redactionele capaciteit voor de podcast beperkt is, hoor je ook wel terug. ‘Dit Wordt Het Nieuws’ is meer een heel lang on demand nieuwsbulletin met headlines en wat extra uitleg, dan een Nederlandse The Daily waarin onderwerpen worden uitgediept. Daar kan ik nu zuur over gaan doen, ik schreef immers vier maanden geleden dat ik een Nederlandse The Daily wil en dat is dit niet. Op dit moment is daar echter simpelweg nergens budget voor. Daar komt bij dat een nieuwspodcast met vooral een overzicht van het nieuws natuurlijk perfect past bij wat NU.nl is, en ik denk dat hij ook zeker voldoet in een behoefte.
Stiekem hoop ik ook vooral dat dit initiatief van NU.nl er voor zorgt dat meer mensen kennis gaan maken met het fenomeen podcasts. Dat de markt hierdoor groeit en dat er daardoor ruimte ontstaat voor een dagelijkse Nederlandse nieuwspodcast met meer diepgang (en meer redactiekracht).
Geld
Mensen mailen ons nu met de vraag wat een podcast is Deel deze quoteDe eerste tekenen zijn in ieder geval goed. “De podcast staat iedere ochtend op onze voorpagina”, aldus Gert-Jaap Hoekman. “Mensen mailen ons nu met de vraag wat een podcast is. Dat is bij de techpodcast nog nooit gebeurd.” Over de allereerste cijfers is hij ook best tevreden. De eerste twee afleveringen werden allebei zo’n 1500 keer beluisterd.
Concrete doelen zijn er echter nog niet. “Het moet groeien natuurlijk, maar het is ook lastig om nu al meteen een doel te hebben. De podcast is maar een paar uur houdbaar en we hebben geen referentiemateriaal.” Hoekman geeft daarbij ook toe dat podcast nog niet perfect is. “Je kunt lang vergaderen of je gaat het gewoon doen. We kiezen graag voor dat laatste. Over een paar weken kijken we naar de vorm. En misschien schuift hij wel op naar later op de dag.”
De eerste adverteerder voor de podcast heeft zich al gemeld Deel deze quoteMet de podcast wordt nog geen geld verdiend, maar uiteindelijk is dat uiteraard wel de bedoeling. Het is echter niet zo dat NU.nl iets meteen de nek omdraait als er geen geld wordt verdiend. De Techpodcast bestaat bijvoorbeeld al een paar jaar, maar heeft geen adverteerder. Die podcast heeft dus geen directe inkomsten. Voor ‘Dit Wordt Het Nieuws’ heeft zich echter al een eerste adverteerder gemeld. En de zakelijke podcast ‘Klaar voor de Start’, die NU.nl onlangs is gestart, wordt mede mogelijk gemaakt door ING. Er zijn dus zeker wel mogelijkheden om geld te verdienen met podcasts voor NU.nl.
Voor nu is het echter vooral een eerste stap voor de nieuwssite om ervaring op te doen in audio als vorm om nieuws te brengen. Hoekman denkt dat dat belangrijk is, ook met het oog op de opkomst van slimme speakers zoals de Amazon Echo en Google Home. De volgende stap is waarschijnlijk een sportpodcast. “Misschien over de Formule 1, daar denken we nu over na.”
NU.nl lijkt dus voorzichtig een heus podcastimperium te gaan opbouwen. En ik gok dat we de komende maanden ook andere Nederlandse mediapartijen gaan zien die dat voorbeeld gaan volgen.