Nvidia en Adobe ontwikkelen digitale verfsimulator

Kunstenaars die willen verven met een simulator, maar bij het maken van hun digitale schilderij het gevoel willen hebben met echt materiaal aan het werk te zijn, kunnen dat nu doe in een olieverfsimulator. Dankzij krachtige chips worden de bewegingen van de pols in realtime op het canvas verwerkt. De simulator heet Project Wetbrush en is ontwikkeld door chipfabrikant Nvidia en softwareproducent Adobe.

Met Project Wetbrush kunnen schilders op een digitaal 2D-canvas aan de slag. Daarop kunnen ze een schilderij in 3D maken, met lagen, dieptes en dimensies – net zoals verf op een echt schilderij op de ene plaats soms dikker is dan ergens anders. Project Wetbrush simuleert het schilderen met echte verf, waaronder het blijven kleven aan het doek, het mixen van kleuren en de snelheid waarmee de kunstenaar verft. Zelfs het drogen van de verf is zichtbaar.

Technologie brengt allerlei verschillende manieren naar voren waarmee kunstenaars aan de slag kunnen. Zo is het met Tilt Brush mogelijk om met de HTC Vive 3D-tekeningen te maken en kun je ontwikkelaars van zelflerende algoritmes tegenwoordig ook als makers van kunst beschouwen.