Numrush

Oculus wil nog verder gaan met virtual reality en je dingen laten voelen

Virtual reality is veel meer dan een bril waardoor je 360 graden om je heen kan kijken en ook diepte ziet. Daarom stopte HTC veel ontwikkelkracht in de mogelijkheid om rond te kunnen lopen in virtual reality en wordt er ook heel veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van 3D-geluid. Wat nog ontbreekt is de mogelijkheid om ook echt te voelen wat er gebeurt in de virtuele wereld. Daarvoor worden speciale handschoenen ontwikkeld, maar het is ook mogelijk zonder, bewijst HapticWave.

HapticWave is een onderzoeksproject van Oculus en moederbedrijf Facebook. Het bestaat uit een ronde metalenplaat die op een ring van elektromagnetische trilmotortjes rust. Als je je hand erop legt kun je vervolgens trillingen uit verschillende richtingen voelen. In combinatie met een VR-headset en 3D-geluid voelt het plots levensecht.

Het voelt zo realistich doordat de frequentie van de trillingen afhankelijk is van de grote van het object dat je voelt. Grote objecten hebben een trilling op een lage frequentie, lichte voorwerpen op een hogere frequentie. Het feit dat je ook de richting waar iets vandaan komt kunt voelen maakt de beleving af. Oculus heeft onder meer een demo ontwikkeld waarbij een bal over een tafel stuitert. Je voelt de bal dichterbij komen en voelt ook waar hij vandaan komt, legt MIT’s Technology Review uit.

Het is onduidelijk of het onderzoek uiteindelijk ook gaat leiden tot nieuwe producten, op dit moment is het enkel een onderzoek. Doordat het een platte schijf is die op tafel legt zijn de toepassingen beperkt. Je wilt je handen in virtual reality immers vrij kunnen bewegen.