Oculus Rift in combinatie met iPhones levert ‘Neuromancer’ geinspireerde game op

Het baanbrekende science fiction boek Neuromancer (in het Nederlands ‘Zenumagiër’) uit de jaren tachtig heeft een nieuw experiment geïnspireerd. In dit experiment kunnen spelers net als de twee hoofdpersonen van het boek Case en Molly, de grenzen tussen de virtuele wereld en de echte wereld laten vervagen.

In Neuromancer kan Case via een virtuele wereld meekijken in de echte wereld van Molly. Molly loopt rond in de wereld, Case volgt dit digitaal en helpt Molly bij het oplossen van puzzels. In deze game genaamd Case and Molly, gebeurt ongeveer hetzelfde. Een persoon speelt Molly, de ander Case. ‘Molly’ loopt rond in een gebouw met twee iPhones; ‘Case’ zit achter een computer en draagt een Oculus Rift. De iPhones dienen als camera’s en geven Case een direct livefeed op de Oculus Rift. Molly geeft informatie door aan Case en Case kan vervolgens op de computer de puzzels oplossen die Molly tegenkomt. Een ware samensmelting van de echte wereld en de virtuele wereld!

Hoewel de performance van de game in onderstaande video niet hoog is, laat het wel goed zien hoe een simpele camera in combinatie met een device als de Oculus Rift scenario’s mogelijk maakt die we nog niet eerder hebben gezien.

William Gibson, auteur van Neuromancer, had echter nog nooit gehoord van dit project, totdat het gelanceerd werd.

Er leek dan ook sprake van een project zonder toestemming. Maar omdat het in dit geval gaat om een niet-commercieel product, wat niet op de markt gebracht gaat worden, is er geen sprake van inbreuk op auteursrechten.

Bedenker en maker van dit project Greg Borenstein heeft direct gereageerd op de reactie van Gibson, namelijk: “I made the game to explore the particulars of the digital/embodied cyberspace/meat collaboration you describe in Neuromancer… Sorry to startle.”

Hoewel dit geen commercieel project is, is de code van de game wel te downloaden via GitHub.