Numrush

Oculus zet vol in op de ontwikkeling van virtual reality films

De meningen zijn verdeeld; is virtual reality meer geschikt voor het spelen van videogames of voor het kijken van een film. Dat laatste wordt steeds vaker geopperd.

Het zou zomaar de reden kunnen zijn waarom Oculus druk bezig is om voormalig Pixar-medewerkers te strikken voor haar eigen virtual reality film studio en waarom het bedrijf deze week haar eerste film presenteert tijdens het Sundance filmfestival.

De film, Lost genaamd, zal tussen de 3,5 en 10 minuten lang zijn afhankelijk van hoe je de film kijkt. Voor de film heeft Oculus niet de minste regisseur opgetrommeld. De film is geregisseerd door Saschka Unseld, die ook The Blue Umbrella regisseerde (zie onderstaande video).

De opkomst van virtual reality is ook Hollywood niet ontgaan. Zij willen graag instappen in de nieuwe trend, maar weten nog niet hoe zij virtual reality films moeten maken. Tot dusver heeft Oculus nog geen helpende hand kunnen bieden.

Het grootste probleem ligt bij de techniek. Het vertellen van een verhaal met traditionele technieken is compleet anders dan een verhaal vertellen met de nieuwe virtual reality technieken.

Het toepassen van deze nieuwe technieken is belangrijk, want virtual reality kan zorgen voor een gevoel van desoriëntatie. Door de technieken op de juiste wijze toe te passen kan dit gevoel worden voorkomen.

Aangezien er inmiddels diverse VR films gemaakt zijn in ‘slechte’ kwaliteit wil Oculus haar horizon verbreden. Het bedrijf wil niet alleen nog maar vertrouwen op startups, maar ook een team samenstellen van ervaren filmmakers.

Zo wordt er aan een intern team gebouwd met voormalig medewerkers van Pixar, Lucasfilm en Electronic Arts. Dit team zal gezamenlijk VR films gaan produceren en haar bevindingen delen met andere VR filmmakers. Dit is belangrijk zodat er voldoende films beschikbaar zullen zijn als de VR headset wordt gelanceerd.

De reden dat Oculus zich toelegt op films heeft ogenschijnlijk te maken met het feit dat er nog steeds geen goede controller is voor virtual reality spellen. Oculus heeft aangegeven op zoek te gaan naar oplossingen, maar zij weten niet hoe zij een controller moeten maken.