Olympisch surfer Van Rijsselberghe traint met behulp van virtual reality

Max Verstappen kan op zijn teller precies zien hoe hij er in de race voorstaat. Voor windsurfers ligt dit wat anders. Het gaat voor een groot deel op gevoel. Je moet zelf aanvoelen waar de wind vandaan komt, hoe hard het waait en welke hoek je vaart. Surfer Dorian van Rijsselberghe gaat over twee maanden naar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Om zijn prestaties naar een hoger niveau te brengen, is hij een samenwerking met Samsung als sponsor aangegaan.

In alle sporten wordt op het hoogste niveau tegenwoordig data verzameld en geanalyseerd, om vervolgens een beter resultaat te halen. Bij windsurfen schijnt dit nog vrij lastig te zijn. Van Rijsselberghe wil via technologie de bevestiging krijgen dat hij op de goede weg zit. “Ik werk voornamelijk met de Galaxy S7 Edge en Gear S2. Dit zijn voor mij de meest handige producten om op het water mee te werken.”

“Met technologie kan ik informatie inwinnen, maar vooral bevestigen. Als ik kapot aan het gaan ben op de plank en mijn trainer zegt: ‘Volgens mij kan je nog dieper’. Dan kijk ik op mijn horloge en zeg: ‘Ja, maar ik was echt heel moe. Kijk maar, ik had een hartslag van 200.’”

Virtual reality

De surfer is met zijn sponsor ook bezig met virtual reality. Samsung heeft een virtual reality-film in Rio gemaakt. In deze film zie je Van Rijsselberghe surfen en neem jij plaats op de andere surfplank. “Je kan dus tegen mij varen, maar je gaat wel verliezen.”

“Virtual reality kan bijvoorbeeld ook helpen om een wedstrijd te herleven of om situaties te herkennen. Bijvoorbeeld op nieuw plekken waar je de voorrangssituaties nog niet kent. Soms is mijn beleving compleet anders dan die van mijn coach, die in de boot zit. Voor mij is het dan heel fijn dat hij kan zien wat ik zie. Dat zorgt voor minder discussie.”

Op weg naar de Olympische Spelen in Rio zal Samsung nog meer gaan doen met de topsporter. Het gaat daarbij ook vooral om virtual reality-producties voor het publiek. Wat er precies aan zit te komen wil het bedrijf nog niet zeggen.