Onderzoek: ‘Aantal phishingsites van Nederlandse topmerken met 40 procent toegenomen’

In het afgelopen jaar is het aantal phishingwebsites dat zich voordoet als grote, Nederlandse merken met 40 procent gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van SIDN. Bij het onderzoek werd gekeken naar websites die zich voordeden als een van de vijftig populairste Nederlandse merken volgens Brandirectory.

In totaal waren er 965 phishingsites met een .nl-domein die zich voordeden als een site van een populair merk. Vorig jaar waren dat er nog 675. Volgens SIDn was 4 procent van de domeinen die gekoppeld lijkt aan een dergelijk groot merk, eigenlijk een phishingsite. Dat was vorig jaar nog 2,2 procent.

Doelwitten

10,5 procent van de aangetroffen phishingdomeinen deed zich voor als een merk uit de luchtvaartsector. 9 procent zegt een bouwbedrijf te zijn, 7 procent doet zich voor als een mediabedrijf. Bedrijven uit de financiële sector werden vergeleken met vorig jaar juist een minder populair doelwit van criminelen.