Numrush

Onderzoek: ‘Uber-software bevatte fouten bij dodelijk ongeval Arizona’

Uber

Foto: Shutterstock.com

Het was een groot drama: in 2018 werd een vrouw uit de Amerikaanse staat Arizona aangereden door een autonoom testvoertuig van Uber. De vrouw overleefde het ongeluk niet. De National Transportation Safety Board deed onderzoek naar het ongeval, en concludeert nu dat het voertuig fouten in de software had. Dat meldt Reuters.

Het ongeval in 2018 had flink wat impact. De vrouw die aangereden werd, stak op dat moment de straat over met haar fiets aan de hand. De auto kwam zelfstandig aanrijden, maar had nog wel iemand achter het stuur zitten voor noodgevallen. Dat mocht dus niet baten. De vrouw werd geraakt en overleed.

Nu stelt de National Transportation Safety Board (NTSB) dus dat er fouten in de software zaten. De auto had de vrouw niet goed herkend als een voetganger die de straat overstak. Daarmee was het eerste dodelijke ongeval met een autonoom voertuig en een voetganger een feit.

Meer ongevallen

Maar het was niet de eerste keer dat zo’n auto een fout maakte. Het onderzoek wijst namelijk uit dat de autonome testvoertuigen van Uber betrokken waren bij 37 andere ongelukken in de 18 maanden voor het dodelijke ongeluk.

In zeker 33 gevallen raakte een ander voertuig het testvoertuig. Maar er was ook een incident waarbij een testvoertuig tegen een gebogen paal voor het fietspad stond, dat deels in de weg van het voertuig stond. Ook was er een ongeval waarbij de bestuurder snel de controle overnam, om een snel naderend voertuig te ontwijken. Daarbij werd een geparkeerde auto geraakt.

In het geval van Arizona was het probleem dat het testvoertuig de fiets niet herkende als een obstakel dat het ging raken, totdat de auto 1,2 seconden van impact verwijderd was. De auto kon de voetganger toen al niet meer ontwijken.

Nieuwe software

Dat er problemen waren met de software, was al eerder bekend. Uber stopte na het ongeval met al zijn testen en ging pas in december 2018 weer verder. De auto’s hadden toen nieuwe software en nieuwe restricties.

Dat die nieuwe software goed werkt, blijkt ook uit een simulatie van sensordata van de crash in Arizona met de nieuwe software. Die nieuwe software had die voetganger op 88 meter afstand – of 4,5 seconden voor een crash – herkend. Het systeem had 4 seconden voor de impact geremd. Dan was het dus waarschijnlijk allemaal goed gegaan.

De resultaten van de NTSB worden nu mogelijk gebruikt om aanbevelingen te doen over hoe de industrie om moet gaan met software of hoe regelgevers moeten omgaan met de industrie.

Foto: Shutterstock.com