Numrush

Onderzoek: welke gevolgen heeft de pandemie op onze levensstijl?

lockdown pandemie

Wat in maart begon met onwennige, nieuwe gewoontes aanleren, wordt inmiddels al gezien als ‘normaal’. Hoewel het misschien nooit helemaal als normaal zal aanvoelen, zijn we inmiddels wel gewend aan een aantal dingen. Vaker ons handen wassen, niet meer knuffelen, 1,5 meter afstand houden, geen handen schudden en thuiswerken. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat we anders zijn gaan kijken naar ons huis én naar ons privéleven. Grootschalig onderzoek laat zien dat we andere dingen tegenwoordig belangrijker vinden.

Samsung deed onderzoek naar deze nieuwe veranderingen en de resultaten zijn te leven in het rapport Decentralised living: from lockdown habits to a new way of living. Het blijkt dat Europeanen tegen het einde van 2020 niet alleen anders tegen hun familie, omgeving en huis aankijken. Maar dat we veel gewoontes die we hebben aangenomen tijdens de lockdown, ook in 2021 zullen blijven toepassen. Onze toekomstige levens zouden weleens voor altijd veranderd kunnen zijn, volgens Samsung.

Slimmer en comfortabel thuis

Het blijkt dat mensen zich sterker verbonden voelen met hun thuis sinds de pandemie uitbrak. Niet gek ook, want de hele wereld zat plotseling aan huis gekluisterd. 32 procent van de respondenten zegt het nu belangrijker te vinden hoe hun huis eruit ziet, dan voor de pandemie. Het huis staat voor 32 procent dan ook als een ‘veilige plek’. Tijdens de lockdown werden er dan ook behoorlijk wat nieuwe producten aangeschaft. 22 procent geeft aan dat zij dit vooral deden om hun huis comfortabeler te maken.

Opvallend is ook dat de respondenten vaker aangeven hun spaargeld te willen gebruiken voor smart tech of smart appliances voor thuis (21 procent) dan aan designerkleding (3 procent). Niet gek ook dat de verkoop van smart audiosystemen met 16 procent is toegenomen.

Tijdsbesteding

De manier waarop we naar ons huis kijken, is niet het enige dat dit jaar is veranderd. 32 procent van de respondenten doet nu ook andere activiteiten thuis, die ze eerder nooit deden. Denk hierbij aan het uitproberen van nieuwe recepten in de keuken. 50 procent geeft aan hun keuken te willen verbeteren, nu ze hier meer tijd in besteden. Eén op de vier geeft aan de komende tijd nieuwe apparatuur voor de keuken te gaan kopen.

Maar niet alleen de keuken is een plek waar we meer tijd besteden. Er wordt thuis ook een stuk meer gesport. 17 procent geeft aan nieuwe gezondheids- of fitnessapparatuur aan te schaffen in de komende maanden.

Videobellen en online daten

Eén van de grootste trends dit jaar, is natuurlijk de verschuiving naar online. Online zijn was voor veel mensen nog nooit zo belangrijk geweest als tijdens dit jaar. Zo geeft 50 procent van de mensen tussen de 25 en 34 jaar of met kinderen aan dat het dankzij technologie makkelijker was om betekenisvol contact te blijven onderhouden met vrienden en familie. Van de respondenten onder de 35 jaar, geeft bijna één op de drie aan dat hun dateleven online gewoon door bleef gaan. Interessant om te zien is dat veel mensen door deze verschuiving naar online ook nieuwe devices hebben aangeschaft. De verkoop van tablets in Nederland is in 2020 met 12 procent gestegen.

De kans is groot dat we in de toekomst toch vaker de telefoon pakken om iemand te (video)bellen dan dat we langskomen. Want hoewel deze periode ervoor heeft gezorgd dat we een stuk minder mensen konden zien, zijn we wel meer met elkaar verbonden dan ooit.