Een onderzoek van UTA Brands en uSamp wijst uit dat dit, niet verbazingwekkend, Facebook is. Toch is het niet zo simpel als het lijkt; betrokkenheid heeft namelijk niet alleen te maken met de hoeveelheid likes of shares op een social media platform, stelt Laurence Vincent, chef Brand officer van UTA.
Betrokkenheid verwijst namelijk naar de mate waarin consumenten zich kunnen identificeren met een merk en de mate waarin gedachtes en gevoelens over het merk naar voren komen. Deze informatie zegt vaak veel meer over de trouwheid van consumenten dan andere onderzoeksmethoden naar het gedrag van consumenten.
In het onderzoek dat in februari 2014 plaatsvond is gekeken naar verschillende leeftijdscategorieën en geslacht. Toch bleven de favorieten nagenoeg gelijk; na Facebook blijken we het meest gehecht te zijn aan de social media merken Instagram, Youtube, Pinterest en Reddit.
Wat het meest opvalt in de resultaten van het onderzoel is dat Twitter in geen enkele categorie de top 5 heeft gehaald. Hoewel het merk wel hoog scoorde op afhankelijkheid (de mate van gebruik), blijkt uit het onderzoek dat Twitter minder vaak in gedachtes en gevoelens naar voren komt ten opzicht van de andere social media merken. Vincent stelt:
I think one of the things that’s interesting is people, even if they love the product, they may not have a connection to the brand, which could be a challenge if Twitter decides to expand and use that brand name in other capacities. If they ever want to expand that Twitter brand name, they’d have to do some work in order to get people to have more of a connection with it.
Hoe gehecht ben jij aan Twitter?